מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע מהעולם: הינדוס תאי גזע לרפואה רגנרטיבית

מיקי שחם מביא חידושי ומחקרי תאי גזע מהעולם: הינדוס תאי גזע לרפואה רגנרטיבית

בפריצת דרך מדעית חשובה ברפואת רגנרטיבית, חוקרים במכון הגנום של A*STAR בסינגפור, המירו בהצלחה תאי גזע עובריים אנושיים (hESCs) בתרבית במעבדה לתאים הנמצאים בבלסטוציסט. משמעות הדבר הוא צעד נוסף לטיפוח תאי גזע למחקר ולמטרות טיפוליות פוטנציאליות, כמו גם הבנת התהליכים של ההתפתחות האנושית המוקדמת.

ממצאים אלה פורסמו בגיליון CELL.

נמסר עוד על ידי מיקי שחם כי לתאי גזע פלוריפוטנטיים כגון hESCs ותאים מושרים iPSCs יש את היכולת המופלאה להתמיין לסוגי תאים שונים בגוף ואלו מתרבים ללא הרף בתרבית.

בתחום הרפואה הרגנרטיבית, תאים אלה הם משאב בלתי מוגבל ליצירת תאים בחלקי גוף שונים, כגון עיניים, כבד, מוח, כליות ולבלב לטיפול במחלות ניווניות או להחליף איברים תשושים.

הוסבר על ידי מיקי שחם, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואה מחדשת /רגנרטיבית.

עשרות רבות של מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרות בניסויים קליניים ברפואה רגנרטיבית. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לכ 250 סוגי תאי הגוף השונים, הם משרתים גם השתלות דוגמת טיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורטופדיה וכיוב'.

פלוריפוטנטיות היא הנכס החיוני של תאי הבלסטוציסט בשלבים המוקדמים של ההתפתחות האנושית. עם זאת, בתרבית במעבדה, תאים אלה מאממים הבדלים מולקולריים, המגבילים את השימוש שלהם ביישומים טיפוליים.

שימוש בתאי גזע פלוריפוטנטיים בעבר היה כשחוקרים מצאו כי השימוש בשילוב ספציפי של מולקולות קטנות, וגורמי גדילה בשם 3iL, הומרו ה hESCs למצב שדומה לתאים בתוך בלסטוציטים הילידים.

התגלית של הצוות תהיה להעצים את החוקרים עם משאב להתמודדות עם האתגרים הקיימים.

 " ב 15 השנים האחרונות, מדענים יכולים רק לעבוד על אוכלוסיית תאי גזע פלוריפוטנטיים אחת. כעת אנו מספקים תאים רבים עבור כל יישומי תאי גזע פלוריפוטנטיים ", אמר פרופ ' נג האק הואי. "התוצאות מהמחקר יפתחו אפשרויות חדשות רבות ללמוד פיתוח ומחלות של בני אדם. 3iL ותאי גזע פלוריפוטנטיים יסייעו להתגבר על חלק מהמכשולים שמגבילים את הפוטנציאל של תאי גזע פלוריפוטנטיים ברפואת רגנרטיבית. "

עורכי האתר מוסיפים כי מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בחידושי תאי הגזע ודם טבורי – בכלל, ורפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית.

החוקרים גילו גם כי גנים רבים הפועלים בתאי הבלסטוציסט אבל לא פעילים בתאי גזע פלוריפוטנטיים, נדלקו שוב במצב הזה. הגנים שהופעלו מחדש הראו גם הבדלים אפיגנטיים. " בכל תא יש 'זיכרון', אפיגנום, שהיא שכבה על גביה גנום שמסמן גנים פעילים ולא פעילים ", הסביר  ד"ר ג'ונתן גקה "כשהסתכלנו לתוך אפיגנום של תאי 3iL אלה, מצאנו כי ' זיכרון' זה היה שונה באופן דרמטי; התאים הופיעו במצבו עוברי ".

כדי להדגים כיצד 3iL ותאי גזע פלוריפוטנטיים אלה יכולים לשמש כדי להשיג תובנות להתפתחות אנושית, הצוות של פרופ ' נג למד את מערכת הרגולציה השולטת בגנים התפתחותיים אלה. "מחקרים של מנגנונים בסיסיים כמו ויסות הגנים דורשים מספר גדול של תאים ", אמרו  ד"ר צ'אן יון שן. "זו הפעם הראשונה שבה אנו יכולים לראות כיצד הגנים הללו מוסדרים. אנו יכולים כבר לראות ש3iL ותאי גזע פלוריפוטנטיים מספקים דרך חסרת תקדים ללמוד על ההתפתחות המוקדמת של אדם ללא שימוש בבלסטוציטים ".

הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף הדם והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה מוגבלת.

מיקי שחם פיתח את שתי טכנולוגיות ומכשירי הסיטוג'ן- הטכנולוגיות הראשונות בעולם באמצעותן ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 33% וב- 81%, בהתאם למכשיר) שיכול לשרת גם: השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום, סדרות השתלות של רפואה מחדשת / רפואה רגנרטיבית, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה וטיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

עפ"י מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי"דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי