מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: תרופה נגד מלריה לשליטה בהרפס במערכת חיסונית חלשה

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: תרופה נגד מלריה לשליטה בהרפס במערכת חיסונית חלשה

ציטומגל ווירוס  (HCMV)הוא וירוס נפוץ מאוד, אשר כחברי משפחה אחרים בהרפס גורם לזיהומים בבני אדם. רוב האנשים נחשפים לHCMV  בילדות, אך ניתן להילחם בו בקלות על ידי מערכת חיסונית בריאה.

עם זאת, הזיהומים יכולים להיות סכנת חיים לאנשים עם מערכת חיסונית פגומה, לתינוקות שזה עתה נולדו, לחולי איידס, או אלו שנטלו תרופות לדיכוי מערכת החיסון לאחר השתלת איברים. מדענים באקול פוליטכניק גילו את המתג המולקולרי המאפשר לHCMV  לעבור למצב רדום או להפעילו מחדש.

נמסר לנו על ידי מיקי שחם כי המתג ניתן להשפעה עם תרופות פשוטות ולכן קל לכוון עם אנטי-נגיפיים.

בeLife  פורסם מחקר המראה כיצד ניתן להילחם ב HCMV בחולים בסיכון גבוה ולפני ההשתלה.

HCMV מדביק 60% מהאוכלוסייה במדינות המתועשות וכמעט כולם בעולם השלישי, וירוס זה נמשך כל החיים.

עם זאת, באנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה, למשל בגלל איידס ומושתלי איברים שצריכים לקחת תרופות לדיכוי מערכת החיסון, הפעלה מחדש של HCMV  יכולה לגרום לסימפטומים הרסניים.

מיקי שחם מסביר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים /רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורתופדיה ועוד.

המעבדה של דידייה טרונו בEPFL , גילתה חלבון שמעביר את HCMV  בין תרדמת להפעלה מחדש. הם מצאו שחלבון זה, על ידי מגוון רחב של גירויים חיצוניים, עובר שינוי המאפשר להפעלת ויראלי.

יתר על כן, החוקרים הצליחו לשלוט בבורר זה עם תרופת chloroquine, המשמשת בדרך כלל נגד מלריה. כאשר הם טופלו בתאי גזע דמיים המכילים HCMV  רדומים עם chloroquine , הווירוס מתעורר מחדש והפך חשוף.

הפשטות של המחקר עומדת בבסיס המשמעות העצומה שלו. מצד אחד, זה שופך אור על המנגנון המולקולרי שבאמצעותו הופך HCMV רדום בתאי גזע דמיים, ואולי מציע תובנות לזיהומים דומים של ווירוסי הרפס אחרים.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן אתכם בחידושים ותגליות תאי הגזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש האיברים /רפואה רגנרטיבית.

מצד השני, המחקר מספק שיטה פשוטה להכריח HCMV לצאת מתרדמת ברקמה נגועה. בשילוב עם מינון בו זמני של אנטי, זה יכול להפוך למשטר סטנדרטי לביעור HCMV בחולים בסיכון גבוה ולטהר אותה מהרקמה לפני ההשתלה.

הצוות של טרונו בודק עתה את היעילות של השיטה בטיהור HCMV מהתאים שישמשו להשתלת מח עצם.

מימיו הראשונים, הבעיה של התחום הפורץ ומציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית (האחד ב- 33% והשני ב- 81%), שיכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה התחדשותית / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי