מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מפסק עוברי כנגד התפתחות תאי גזע סרטניים

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מפסק עוברי כנגד התפתחות תאי גזע סרטניים

צוות בינלאומי של מדענים בראשות חוקרים מבית הספר לרפואה סאן דייגו באוניברסיטת קליפורניה ומרכז מורס לחקר הסרטן באוניברסיטת קליפורניה מדווח שירידה בקבוצות מסוימות של חלבונים מעוררת שינויים בסביבת המיקרו של סרטן ומאיצה התפתחות של תאי גזע סרטניים העמידים לטיפול (CSC).

עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

גילוי זה מעניק בסיס לגישה טיפולית פוטנציאלית חדשה למיגור סרטן הדם הפוגע ביותר מ-1.1 מיליון אמריקאים. למעשה, החוקרים מצאו שבמודלים של תא ושל עכבר, טיפול המנצל נוגדן חד-שבטי ממוקד פגע ביכולת של תאי CSC להתחדש והקל על השמדתם באמצעות טיפולים קיימים המבוססים על אנזימים (מעכב טירוזין קינאז).

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

הממצאים פורסמו בגיליון נובמבר המקוון של כתב העת "Proceedings of the National Academy of Sciences".

"זהו תיאור ראשון של תיאור יצירת תא גזע סרטני דרך ביטוי מוגבר של תעתיק מדכא של דפוס עוברי של שחבור חלופי שמשפר את יכולת ההתחדשות של תא הגזע ומבטיח את שרידותו", אמרה המחברת הבכירה פרופסור קטריונה ג'יימיסון, הפרופסור הראשי לרפואה באגף הרפואה הרגנרטיבית ומנהלת מחקר תאי גזע במרכז מורס לחקר הסרטן.

"במקום רכישת מוטציות דנ"א רבות, כפי שסברו בעבר, תאי גזע סרטניים בלוקמיה מיאלואידית כרונית (CML) מתחלפת באיחוי של רנ"א עוברי, מה שמשפר את היכולת שלהם להתחדשות עצמית או שיבוט עצמי", מסבירה ג'יימייסון. "אם אנו יכולים לזהות ולכבות את הליך האיחוי העוברי, יתכן שנוכל למנוע מתאי גזע סרטניים את האפשרות להפיץ את עצמם.

כמו כן, אם אנו מתמקדים על גרסאות עובריות של חלבונים שמתבטאים מחדש על ידי הסרטן, כגון ה-CD44 גרסה 3, נוגדנים ספציפיים יחד עם מעכבי טירוזין קינאז – אנו עשויים להיות מסוגלים לעקוף את חזרת הסרטן – הגורם המוביל בתמותה מסרטן".

ג'יימייסון ועמיתיה הראו שרגולציה מדכאת של חלבון הדומה ל-MBNL1, חלבונים המחברים רנ"א גרמו לביטוי מחודש של רשת רגולציה של איחוי של גן בתאי גזע עובריים אנושיים – מנגנון ששולט ביכולת של תא הגזע להפוך לכל סוג של תא ובגורל שלו באופן כללי. השפעה אחת של העניין הייתה תכנות מחדש של תאי אב לתוך תאי CSC במשבר התפרצות של הלוקמיה. משבר התפרצו מתרחש כאשר יש 20% או יותר תאי גזע של לוקמיה בדם או במח עצם. זהו השלב המתקדם ביותר של סרטן הדם.

עם זאת, החוקרים גילו שטיפול באמצעות נוגדן מונוקלונאלי פאן-CD44 שעבר האנשה וכן מעכב טירוזין קינאז ממוקד פגע בהתפתחות של תאי CSC בסביבת המיקרו המוגנת שלהם וגרם להם לחדור לזרם הדם שבו המעכב טירוזין קינאז – דסטיניב, יכול לפגוע בהם באופן ממוקד.

ליקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

ליקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי