מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: "תחבושת ביולוגית" מתאי גזע לטיפול בברכיים פגועות

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: "תחבושת ביולוגית" מתאי גזע לטיפול בברכיים פגועות

"תחבושת ביולוגית" עשויה מתאי גזע העשויה לחולל מהפכה בטיפול והתחזיות לגבי פגיעות ברכיים הנפוצות בפעילות ספורטיבית נבדקה לראשונה על בני אדם על ידי החוקרים מאוניברסיטאות ליברפול ובריסטול.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

קריעות של המניסקוס מתחוללות בקרב יותר ממיליון איש בארה"ב ובאירופה בלבד – מדובר בפציעה נפוצה בסוגי ספורט הכוללים מגע קרוב, כגון פוטבול ורגבי. 90% מהם מתרחשים באזור הלבן של המניסקוס שבו אספקת הדם חלקה ביותר, מה שמביא לכך שקשה מאוד לטפל בבעיה זו. ספורטאים רבים נאלצים להסיר את כל הרקמה הקרועה כליל, מה שמעלה את הסיכון לאוסטאופורוזיס בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

התחבושת התאית פותחה על ידי חברת ספין-אאוט Azellon ועוצבה לאפשר לקריעת המניסקוס לרפא את עצמה באמצעות עידוד צמיחת תאים ברקמה הפגועה.

אבטיפוס של התחבושת התאית נבדק על חמישה מטופלים בגילאי 18 עד 45 בעלי קריעות מניסקוס באזור הלבן. המבדק מומן על ידי Innovate UK והתקבלו תוצאות מבטיחות שפורסמו כיום בכתב העת Stem Cells Translational Medicine.

ההליך כולל נטילת תאי זרע שנגזרו ממח העצם של המטופל עצמו וגודלו במשך שבועיים לפני שהוזרעו בקרום עם פיגומים המאפשר להוביל את התאים לאזור הפגוע. התחבושת התאית שפותחה הושתלה באופן ניתוחי לתוך מרכז הקרע וסביבה נתפר סחוס העוזר להחזיק אותה במקומה.

לכל חמשת המטופלים היה מניסקוס שלם ומושלם 12 חודשים לאחר ההשתלה. לאחר 24 חודשים, שלושה מתוך החמישה שמרו על מניסקוס שלום וחזרו לפעילות תקינה, בעוד השניים האחרים נזקקו להסרה ניתוחית של המניסקוס הפגום עקב קרע חדש או חזרת הסימפטומים.

מניסקוס שלום וחזרו לפעילות תקינה, בעוד השניים האחרים נזקקו להסרה ניתוחית של המניסקוס הפגום עקב קרע חדש או חזרת הסימפטומים.

פרופסור אנתוני הולנדר, יו"ר ביולוגיית תאי הגזע באוניברסיטת ליברפול ומייסד והמדען הראשי ב-Azellon מסר: "התחבושת התאית הניסיונית נתנה תוצאות מעודדות ביותר ומציעה למטופלים חלופה פוטנציאלית להסרה ניתוחית. אופציה זו תתקן את הרקמה הפגועה ותשחזר פעילות מלאה של הברך.

"בימים אלה אנו מפתחים גרסא משופרת של התחבושת התאית הכוללת תאי גזע מתורמים, מה שעשוי להוזיל את התהליך ולמנוע את הצורך לבצע שני ניתוחים".

התחבושת התאית פותחה על ידי יחידת הטיפולים המתקדמים במתקן דם והשתלת של NHS בספק שבליברפול והושתלה בקרב מטופלים בבית חולים סאות'מד בבריסטול, תחת פיקוחו של פרופסור אשלי בלום, מנהל מחלקת הניתוחים האורתופדיים באוניברסיטת בריסטול.

פרופסור בלום ציין: "התחבושת התאית מעניקה למנתחים פוטנציאל מבטיח ביותר לטיפול בעיקר במטופלים צעירים וספורטאים ולצמצם את הסיכויים להתפתחות של אוסטאופורוזיס מוקדם עקב הסרת המניסקוס.

דובר מטעם Innovate UK מסר: "תחום תאי גזע עובר משלב מחקרי למימוש קליני ומסחרי – זה דורש שיתוף פעולה צמוד בין בתי עסק, אוניברסיטאות ובתי חולים. זה נהדר לראות את הגישה הבין-תחומית הזאת מביאה לתוצאות כה מרגשות כבר בניסוי ראשון זה".

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי