מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: זיקה גורם נזק לחלבון תאי גזע עצביים

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: זיקה גורם נזק לחלבון תאי גזע עצביים

הממצאים החדשים, המתקבלים מניסויים בתרבית התא, יכולים להסביר את הקשר בין זיהום לנגיף במהלך ההריון לבין מיקרוסקופלי תינוקות.

נוכחותו של חלבון מוסאשי 1 מגבירה מאוד את הייצור של נגיף זיקה (ירוק), מה שהופך תאי גזע עצביים לפגיעים במיוחד למוות של תאים בעקבות זיהום ויראלי.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

כאשר נגיף הזיקה נכנס לתאי גזע עצביים, חלבון הנקרא Musashi-1 (MSI1) נצמד לגנום ה- RNA של הנגיף, דבר המקדם את שכפול הנגיף. חסימת יכולת התאים לייצר MSI1 מעכבת באופן משמעותי את יכולתו של זיקה להתרבות, על פי מחקר במבחנה שפורסם היום ב- Science.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

האינטראקציה בין הנגיף לחלבון האנושי הופכת את תאי הגזע העצביים לפגיעים יותר למוות התא. יתר על כן, על ידי קשירה לגנום של זיקה, ה- MSI1 לא היה מסוגל לקשור את המטרות הטבעיות שלו בתאי גזע עצביים להתפתחות ישירה של המוח בצורה נכונה, כפי שמעידה ההבדלים בביטוי הגן של התאים.

התוצאות מספקות רמזים לגבי האופן שבו זיקה גורמת לעיוות מיקרוסקופאלי בעוברים שאמהותיהם נדבקו בהריון. ואכן, הצוות מצא גם כי סוג נדיר של microcephaly בירושה המכונה אוטוזומלית רצסיבית רצסיבית העיקרית קשורה מוטציות ב- MSI1.

"הראינו לראשונה את האינטראקציה בין זיקה ל- MSI1 - כאשר MSI1 מקבל ניצול על ידי הנגיף על מחזור החיים ההרסני שלו, והפך את ה- MSI1 לאויב בתוכו", אומר פאני גרגלי מאוניברסיטת קיימברידג ' לְשַׁחְרֵר. "אנו מקווים שבעתיד תגלית זו תוביל לדרכים להפקת חיסונים פוטנציאליים של זיקה".

"זהו המחקר הראשון שמראה קשר ברור בין חלבון מסוים, נגיף זיקה ומיקרוספאליות", מוסיף מייק טרנר, ראש מחלקת זיהום ואימונוביולוגיה ב- Welcome Trust, אשר מימן חלקית את המחקר. "הממצא החדש הזה באמת עוזר להסביר מדוע תאי גזע עצביים כל כך פגיעים לזיהום זיקה ואני מקווה שזה יכול להיות הצעד הראשון בקביעת הדרך בה נוכל לעצור את האינטראקציה הזו ואת המחלה".

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי