מיקי שחם - בנק החיים, מביא דיווח על: תאי גזע ומחלות נוירולוגיות

מאת ג'ון וואן




שיקגו טריביון




תאי גזע אנושיים שנלקחו ממח עצם של מטופל עשויים לעזור לטפל במחלת אלצהיימר, פרקינסון ומחלות נוירולוגיות אחרות, יו"ר של חברת ביוטכנולוגיה משיקגו אמר בפגישה כאן ביום רביעי.




תאי גזע הם אבני הבניין העיקריים של הגוף ויש להם את היכולת ליצור רקמה שתבנה עצמות, עצבים, ושרירים. קימינובו סוגאיה מחברת NewNeural LLC שבשיקגו עיבד תאי גזע אנושיים לתאי עצב והשתיל אותם במוחותיהם של חולדות מטורפות וזקנות.




תאי העצב שהושתלו שיפרו את הזיכרונות של החולדות, סוגאיה מצא, ויוכלו יום אחד לעשות את אותו הדבר עבור בני אדם.




"אצל בעלי החיים אנו רואים עלייה עצומה בנוירונים," אמר סוגאיה בפגישה של BIO 2005, אירוע הסחר הגדול ביותר של תעשיית הביו-טק.




סוגאיה אמר שעל ידי שימוש בתאי גזע שנלקחו ממטופל כדי ליצור תאי עצב, התהליך שלו נמנע מלגרום לתגובה של דחיית הרקמה. הטכניקה גם נמנעת מהסוגיות האתיות והפוליטיות שמשויכות לשימוש בתאים ששוכפלו מעובר אנושי.




אויבי ההפלה התכווננו על מחקר העוברים כלא מוסרי, והנשיא בוש מתנגד למתן היתר לממשלה הפדראלית לממן מחקר שכזה בתאי גזע.




המצביעים מקליפורניה אישרו הוצאה של למעלה משלוש מיליארד דולר מכספי המדינה למחקר בתאי גזע, כולל מחקרים עובריים. העוברים באופן טיפוסי הם תוצרי לוואי לא משומשים של טיפולי פוריות.




תאי גזע עובריים נחשקים בעיני חוקרים בגלל שיש להם את היכולת ליצור כמעט כל סוג מהוקצע של תא. תאי גזע בוגרים הם פחות וורסטיליים, ולא ניתן ליצור תאי עצב מתאי גזע שבאים ממח עצם.




סוגאיה אמר שהטכניקה שלו הופכת חלק מהזיכרון בתאי גזע בוגרים, וגורמת להם להיות יותר כמו תאים עובריים.




חברת NewNeural כרגע עובדת כדי לאפיין טוב יותר את התאים ולשפר תהליכיה, סוגאיה אמר. היא עשויה להתחיל בניסויים בבני אדם תוך שלוש עד ארבע שנים.




כמה חברות אחרות עובדות על טיפולים אחרים מבוססי-תאי גזע עבור הפרעות נוירולוגיות. חברת StemCells Inc הנמצאת בקליפורניה צפויה להתחיל ניסויים בבני אדם כבר בשנה הבאה.




ברחבי העולם, בערך 300 חברות עובדות על מוצרים של טיפול בתאים, אמר ד"ר סקוט ברגר, יועץ תעשייתי לטיפול גנים ותאים מתקדם.




צורה אחת של טיפול תאי, השתלת מח עצם, שימשה למשך עשורים כדי לטפל במטופלים עם מחלות דם ומחלות חיסוניות, ברגר ציין. אך הרחבת טיפול תאי מציבה כמה אתגרים.




"ביוטכנולוגיה משמשת בתאים כדי לייצר את מוצריה," אמר ברגר. "בטיפול תאי, התאים החיים עצמם הם המוצר".




לפי ליקי שחם, בנק דם טבורי ביוקורד בע"מ - "בנק החיים", חרף ההבטחה הגדולה של טיפול תאי, רוב התפקוד התאי הוא עדיין תעלומה בעיני מדענים, אמר ברגר. בשל סיבה זו, חברות כמו NewNeural יבינו את הטבע של המוצר שלהם רק לאחר שהם יתחילו את הניסויים בבני אדם.




לפי ליקי שחם, בנק דם טבורי ביוקורד בע"מ - "בנק החיים", הטיפול המדובר בתאי גזע, הוא אחד מעשרות מחלות וטיפולים הנחקרים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.




"אתה ממשיך ללמוד בכל שלב של הניסוי", הוא אמר, "ואפילו לאחר שכל השלבים הסתיימו, אתה עדיין ממשיך ללמוד. עם טיפול תאי, אתה אף פעם לא מבין לגמרי את המוצר".




שלא כמו תרופות מסורתיות שנהפכות לאחידות, תאים הם מגוונים ואינדיבידואלים למטופל, הוא אמר. הם דורשים טכניקות ייצור שונות, תשתית תקינתית חדשה ולרוב מועברים באמצעות ניתוח.




ד"ר סטפן אוסטרל, סגן הנשיא בחברת Medtronic Inc, אמר שהחברה שלו כעת מכניסה כמעט מיליארד דולר בשנה בעסקי הטיפול העצבי שלה.




זה מתמקד על אמצעים שמעבירים תרופות או גירוי חשמלי בשימוש מכשירים שהושתלו בתוך גופו של המטופל. בעוד שטיפולים שכאלו עזרו רבות למטופלים רבים, הם אינם תרופות, אוסרל אמר. טיפולים תאיים מציעים את ההזדמנות למעשה לשחזר את בריאותו של האדם עם תרופה, הוא אמר.




טכניקות ניתוחיות שהחברה פיתחה ייהפכו לאפקטיביות יותר ברגע שהן יבואו לשימוש כדי להעביר טיפולים מבוססי-תאים, ניבא אוסטרל.




מיקי שחם – בנק דם טבורי ביוקורד בע"מ - "בנק החיים", מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות ביוקורד בע"מ - בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.





מיקי שחם, בנק דם טבורי ביוקורד בע"מ - "בנק החיים", פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע טבוריים גבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:





·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.




·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.




·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.





בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות ביוקורד בע"מ - בנק החיים, בלבד.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי