מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: שחזור של אובדן שמיעה עלול להיות חרב פיפיות

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: שחזור של אובדן שמיעה עלול להיות חרב פיפיות

תאי גזע הם עדיין בבחינת מחקר ביולוגי, המאפשר לחוקרים לדמיין ולפתח טיפולים פוטנציאליים למחלות. עם זאת, לא כל הטיפולים בתאי גזע הם פשוטים כהוספת תאים מובחנים לאזורים פגומים, מהלך המאפשר תהליכים ביולוגיים טבעיים.

לדוגמה, תאי גזע של האוזן הפנימית ניתנים להמרה לתאי עצב שמיועדים להפחתת חירשות, אך התהליך יכול גם לגרום לתאים אלה להתחלק מהר מדי, מה שמציב סיכון לסרטן - זאת על פי ממצאי מחקר שנערך לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת רוטגרס, ניו - ברונסוויק.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

ממצאי המחקר החדש פורסמו לאחרונה ב- Stem Cell Reports .

"זה סיפור מזהיר", הסביר חוקר המחקר הבכיר, קווין קוואן, דוקטור לפילוסופיה של התא וביולוגיה של המוח בבית הספר לאמנויות ומדעים באוניברסיטת ראטגרס. "אנשים אומרים, 'נכניס רק תאי גזע ואנחנו הולכים להחליף נוירונים אבודים'. אנחנו אומרים כי 'כן, אנחנו יכולים ליצור נוירונים', אבל יש לכך תופעות לוואי אחרות שאינן צפויות, כמו התפשטות מוגברת של תאי גזע, אז נדרשת אסטרטגיה טובה יותר עבור טיפולי החלפת תאים.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

תאי שיער בתוך האוזן הפנימית ממירים קול לאותות עצביים המועברים למוח על ידי נוירוני גנגליון ספירלי. אובדן שמיעה מפני חשיפת יתר לרעש גורם אובדן שיער, נזק חמור לתהליכים העצביים, ניוון איטי של נוירונים השמיעה. הנוירונים אינם מתחדשים ברגע שהם הולכים לאיבוד.

"אובדן שמיעה משפיע על 15% מהאוכלוסייה האמריקאית - כנראה יותר", ציין ד"ר קוואן. "במשך השנים, אתה לא מבין שאתה לא שומע טוב עד שאתה נבדק, אנחנו מנסים להבין איך לטפל בשמיעה אובדן בעיה."

במחקר הנוכחי, המדענים ביטאו מחדש גן הנקרא NEUROG1 כדי להפוך את תאי גזע האוזן הפנימית לנוירונים השמיעה.

החוקרים מסבירים כי באמצעות שימוש בקו תא אוטואיטי רב-תכליתי (cdk2) ונוירוגני (1) (NeuroD1) "שינויים בתצהיר H3K9ac ו- H3K9me3 במקדמי Cdk2 ו- NeuroD1 הציעו רגולציה אפיגנטית במהלך התפשטות ה- iMOP והבחנה. בחידוש עצמי תאים שנחשפו חשיפת יתר של NEUROG1 גדל CDK2 כדי לשגשג, תוך מציאה של NEUROG1 ירד CDK2 והפחתת פליטות. ב iMOP הנגזרות נוירונים, חשיפת יתר של NEUROG1 האיצה את רכישת המורפולוגיה העצבית, בעוד מציאה של NEUROG1 מנע בידול.

ד"ר קוואן הוסיף כי חשיפת יתר של NEUROG1 "מובילה לחלוקה תאית מוגברת, ו NEUROG1 משמש בתאי גזע אחרים לעשות סוגים אחרים של נוירונים. מדענים בתחומים אחרים צריכים להיות מודעים לכך שכאשר משתמשים בגורם זה הם עשויים גם להגדיל את התפשטות התאים. "

צוות Rutgers גם גילו כי הכרומטין- DNA משובץ עם חלבוני היסטון - משפיע על כמה פונקציות NEUROG1. שינויים בכרומטין עשויים לסייע בהפחתת התפשטות תאי גזע לא רצויים וניתן להשיג זאת על ידי הוספת תרופות ניסיוניות.

"באופן אידיאלי, היינו משנים את מצב הכרומטין לפני שנתחיל לחשוף את ה- NEUROG1 ולמנוע התפשטות של תאי גזע לא רצויים", סיכם ד"ר קוואן.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי