מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: התגלתה אוכלוסייה ייחודית של תאי גזע המאפשרת התחדשות איברים.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: התגלתה אוכלוסייה ייחודית של תאי גזע המאפשרת התחדשות איברים.

רוב איברי גוף האדם לא גדלים בחזרה מעצמם כאשר אתה מאבד אותם. ציפורניים הן יוצא מן הכלל, ומחקר חדש מגלה כי חלק מהסיבות לכך. צוות החוקרים זיהה אוכלוסייה חדשה של תאי גזע, שיש להם את היכולת לחידוש עצמי או לעבור התמחות או בידול לתוך רקמות מרובות.

המחקר חדש פורסם בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים (PNAS).

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

צוות של חוקרי תאי גזע USC בראשות החוקר ראשי קז'ישטוף קוביילק, עם איבון ליונג וחווה קנדיבה, זיהה את האוכלוסייה החדשה הזו של תאי גזע.

למצוא את תאי הגזע החמקמקים האלה, הצוות השתמש במערכת מתוחכמת לצרוף חלבוני ניאון ו"תוויות" גלויות אחרות לתאי עכבר. רוב התאים האלה מתחלקים שוב ושוב, תוך התדלדלות הקרינה.

עם זאת, כמה תאים הנמצאים ברקמות הרכות הצמודות לבסיס הציפורן נשמרה הקרינה חזקה ובהן גם החלוקה של תאי הגזע איטית.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

החוקרים גילו שיש לתאי גזע שחלוקתם איטית גמישות לבצע תפקיד כפול. בנסיבות רגילות, תאי הגזע תורמים צמיחה של שתי הציפורניים והעור הסמוך.

החוקרים תוהים אם האותות הנכונים או רמזים סביבתיים יכולים לגרום לתאי גזע אלה ליצור סוגים נוספים של רקמה – דבר בעל פוטנציאל לסיוע בתיקון של כל דבר, החל פגמי ציפורן ואצבע לפציעות עור קשות וקטיעות.

"זה היה גילוי מאוד מפתיע, שכן המאפיין הכפול של תאי גזע אלה להתחדש בתנאים פיסיולוגיים מסוימים הוא די ייחודי ושונה מתאי גזע עור אחרים, כגון אלה של זקיק השיער או בלוטת זיעה," אמר קוביילק.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

 

 






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי