מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: הניצוץ בתאי גזע חושף כיצד העור שלנו נשמר

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: הניצוץ בתאי גזע חושף כיצד העור שלנו נשמר

כל האיברים בגוף מסתמכים על תאי גזע על מנת לשמור על תפקודם. העור הוא האיבר הגדול ביותר שלנו ומהווה מגן מפני הסביבה. תוצאות מחקר חדשות מאוניברסיטת קופנהגן ואוניברסיטת קיימברידג', מאתגר את המודלים הנוכחיים של תאי גזע ומסבירה כיצד העור נשמר לאורך החיים.

התוצאות פורסמו בכתב עת CELL לתאי גזע.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

העור מורכב מסוגים רבים ושונים של תאים, כולל תאי שיער, בלוטות שומן וזיעה. הוא מגן עלינו מפני מתקפות של חיידקים ויוצר מחסום עמיד למים שמונע איבוד נוזלים. קבוצת פרופסור קים ג'נסן מ BRIC בצעה מיפוי של התנהגות תאי גזע בעור וגילתה שהעור משתמש בשיטה ייחודית כדי לחדש את עצמו. התוצאות שלהם קוראות תיגר על התפיסה הנוכחית של איך העור שלנו מתחדש.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

"עד עכשיו, האמונה הייתה כי תאי הגזע של העור היו מאורגנים בהיררכיה נוקשה עם סוג תאי גזע פרימיטיביים בחלק העליון של ההיררכיה וכי תא זה הוליד את כל סוגי התאים האחרים של העור. עם זאת, התוצאות שלנו מראות שיש רמות מובחנות של תאי גזע ומיקרו הסביבה הקרובה שלהם היא שקובעת אם הם עושים את זקיקי שיער, בלוטות שומן או זיעה", אומר קים ג'נסן.

"הנתונים שלנו משלימים את מה שכבר ידוע על העור ותחזוקתו. החוקרים ניסו להתאים את התוצאות שלהם למודל הישן לתחזוקת העור. עם זאת, לתוצאות הרבה יותר משמעות כאשר אנו מתייחסים למודל החדש שמציע המחקר" אומר קים ג'נסן.

"דוגמא אחת לכך היא שזה מסביר את התעלומה הנוכחית של הדרך בה תאי עור יכולים להתחלק יותר מדי וליזום סרטן עור, ללא כל עקבות של שינוי גנטי בתאי הגזע. המחקר של קבוצת ג'נסן עשוי לרמוז על הסיבה לכך שניתן למצוא שלא חלו שינויי והיא שתאים אלה לא לוקחים חלק בהתפשטות היתר.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

קבוצת המחקר של קים ג'נסן השתמשה בשיטה ייחודית המבוססת על טכנולוגיה חדשה, כדי להבין כיצד נשמר העור.

"סימנו את תאי גזע בעור עם חומר זורח על מנת למפות את התנהגות התא בשכבה החיצונית של העור כך שנוכל לעקוב אחר מוצאם ולהפוך ל"עץ משפחה". פרטים קטנים של עץ המשפחה יכולים לשמש כדי ללמוד את התפקיד של תאי הגזע בתחזוקה תקינה של העור, כמו גם בריפוי פצעים" אומר קים ג'נסן.

תפקיד חשוב של תאי גזע הוא לתקן רקמות פגועות. התוצאות של קבוצות ג'נסן מראות כי אוכלוסיות תאי הגזע השונות משתפות פעולה בכל הפונקציות הרגילות שלהם, כדי לתקן את העור מהר ככל האפשר. עם זאת, זה יכול גם לגרום לנזק, כפי שהשינויים אלה יכולים "לעורר" גנים בתאי הגזע להצמיח סרטן. התוצאות חדשות ועשויות גם לתרום בידע חדש על סרטן העור.

"המשך המחקר שלנו יהיה בשני כיוונים: נקים מודלים מתמטיים לצורך תחזוקת איבר כדי "למדוד" את מה שתאי הגזע עושים בעור. כמו כן, אנו מתכוונים להרחיב את חקירתנו בייזום הסרטן, בתקווה לתוצאות שיכולות לתרום לאבחון וטיפול משופר בסרטן" אומר קים ג'נסן.

המחקר נתמך על ידי קרן לונדבק ועל ידי המועצה הדנית למחקר עצמאי.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי