מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מראה תא חדש שהתגלה מבטיח להתחדשות כבד

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מראה תא חדש שהתגלה מבטיח להתחדשות כבד

השתלת כבד היא עמוד התווך של טיפול בחולים עם מחלת כבד סופנית, אבל מחקר חדש מבית הספר לרפואה של אייקן מבשר כי אפשר יהיה לחדש כבד באמצעות טיפול בתאים בחולים עם מחלת כבד.

חוקרים גילו מזמן כי תאי גזע עובריים אנושיים יכולים להיות מובחנים לתא אב של הכבד, צאצאים מוקדמים של תאי גזע, מייצרים תאי כבד בוגרים ופונקציונליים.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

"הגילוי מייצג התקדמות מהותית בתחום זה ופוטנציאל בתחום התחדשות הכבד באמצעות טיפול בתאים" אמר החוקר ואלרי גואון-אוונס.

"עד עכשיו, השתלת כבד של תורם הייתה הטיפול המוצלח ביותר עבור אנשים עם אי ספיקת כבד, אבל יש מחסור חמור באיברים. תגלית זו עשויה לסייע לעקוף את הבעיה הזאת".

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

החוקרים הדגימו את הפונקציונליות של תאי הכבד שנוצרו מתאי אב.

גילוי קריטי במחקר זה הוא כי יש לתאי האב חלבון קולטן על פני התא שלהם שנקרא KDR, הקולטן גורם לגדילת אנדותל כלי דם, שעד עכשיו נחשב מוגבל בייצור תאי אנדותל.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

צוות המחקר הראה כי הפעלה של KDR על תאי כבד, מבדילה אותם לתאים כבד בוגרים. בנוסף, עבודה במודל של עכברים, מצביעה על כך שאבותיהם נשמרים מעכבר לאדם ולכן, הם חייבים להיות "תאים חשובים עם פוטנציאל מבטיח לטיפול בתאים בטיפול במחלות כבד", הסביר ד"ר גואון- אוונס.

בשלב הבא, צוות המחקר יבדוק באופן פרטני אם תאי כבד אלה המתקבלים מתאי גזע עובריים אנושיים שיתוקנו במודלים של בעלי חיים, יעילים גם הם.

מיקי פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי