מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: ספריית נוגדנים ארסנל מלחמה להפיכה ישירה של תאי גזע לתאי מוח

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: ספריית נוגדנים ארסנל מלחמה להפיכה ישירה של תאי גזע לתאי מוח

בתגלית מקרית, מדענים במכון TSRI מצאו דרך להפוך תאי גזע ממח עצם ישירות לתאי מוח.

נוכחיות של הפיכת תאי גזע ממח עצם לתאים אחרים יחסית מסורבלות ומסוכנות. ממצא חדש מצביע על האפשרות של טכניקה פשוטה ובטוחה, העושה שימוש בתאים של החולה עצמו, דבר שעשוי להיות יעיל בטיפול בפגיעות בעמוד השדרה למשל, עם מעט או ללא סיכון הדחייה החיסונית.

"תוצאות אלו מדגישות את הפוטנציאל של נוגדנים" אמר פרופ' ריצ'רד א לרנר, פרופסור במחלקה של ביולוגיית התא במכון TSRI והחוקר הראשי של המחקר החדש.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

החוקרים שגילו את השיטה, דיווחו לאקדמיה הלאומית למדעים. "כשחיפשתי נוגדנים שגודלו במעבדה שיכולים להפעיל צמיחה מגרה של תאי מח. נוגדן אחד התברר כבעל יכולת כזו".

הנוגדנים הם חלבונים גדולים, בצורת Y המיוצרים על ידי תאים חיסוניים. באופן קולקטיבי, הם מגוונים מספיק כדי לזהות צורות נפרדות של כ- 100 מיליארד וירוסים, חיידקים ומטרות נוספות.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

מאז שנות ה- 80, חיפשו לדעת איך לייצר נוגדנים בתרביות תאים במעבדה ועתה זה אפשרי ועשוי להגשים יעד מרתק - ערכת כלים מדעיים, לאבחון וטיפולים עבור סרטן, דלקת פרקים, דחיית איברים, זיהומים נגיפיים ומחלות אחרות.

בשנות ה- 80 המאוחרות, לרנר ועמיתיו מצאו טכניקות ראשונות ליצירה גדולה "ספריות" של נוגדנים שונים, במהירות.

בשנה שעברה, המציאו טכניקה חדשה של נוגדן-גילוי – שבו מיוצרים נוגדנים יחד עם רצפטורים או מולקולות אחרות בתרבית של תאים.

לצורך המחקר החדש, שונתה הטכניקה החדשה כך שהנוגדן מיוצר בתא נתון מעוגן פיזית בממברנה החיצונית של התא, לי ד"ר צפטורי היעד שלו. "מתאפשר לנו להשתמש בספריות נוגדנים גדולה יותר מסך נוגדנים אלה במהירות רבה יותר עבור פעילות ספציפית," אמר שיה.

עם שיפור הטכניקה, מדענים יוכלו לעבור בין ספריה של עשרות מיליונים של נוגדנים תוך כמה ימים.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

התאים המשתנים של המח לתוך תאים של השושלת עצבית - מתג זהות ישירה - רק על ידי הפעלת קולטן בודד, היא הישג ראוי לציון. יש שיטות להפיכת תאי גזע ממח לסוגי תאים בוגרים אחרים, אבל השיטות האלה בעייתיות ומורכבות.

"ככל הידוע, אף אחד השיג אי פעם מעבר ישיר באמצעות חלבון יחיד - שיכול לשמש טיפולית," אמר לרנר.

שיטות נוכחיות הן תאים של החולה שנקטפו, ואז הוכפלו בתרבית במעבדה בטרם יוכנסו חזרה לחולה. בעיקרון, נוגדן כמו האחד שהם גילו יכול להיות מוזרק ישירות למחזור הדם של המטופל. מזרם הדם הוא ימצא דרכו למוח, לדוגמה, להמיר כמה תאי גזע של המח לתאים עצביים. "אבות עצבים אלה יחדרו למוח, למצוא אזורים של נזק ולעזור לתקן אותם," הוא אמר.

בעוד החוקרים עדיין מתלבטים למה לנוגדן החדש יש השפעה כה מוזרה על הקולטן, הם חושדים שזה מאגד את הקולטן ומשנה את האינטראקציה ודפוס האיתות של הקולטן.

 "אם ניתן להשתמש באותו קולטן בדרכים שונות, אז הפוטנציאל של הגנום הוא גדול יותר." אמר לרנר.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי