מיקי שחם, מביא דיווחים מדעיים - רפואיים מהעולם: אופטימיות סביב תאי גזע משומן

מיקי שחם מביא דיווחים מדעיים - רפואיים מהעולם: אופטימיות סביב תאי גזע משומן


לתא גזע שנלקח משומן (ADSC), הנער החדש בשכונה, יש הרבה מה להציע. עם הבטחה לריפוי, ADSC מביא איתו תהליך טיפול מהיר יותר נטול-סיבוכים ללא נטל אתי. מ. מילאם קאצ'האפ מתסכל מקרוב על האופטימיות שאופפת את ה-ADSC.


החיפוש האנושי אחר ידע הוביל לתגליות רבות, אשר מעת לעת שינו את המבט שלנו לעבר הסביבה והחיים עצמם. תאי גזע הם תגלית שכזו.


לא עובר חודש אחד מבלי מאמר חדש על מחקר תאי גזע יפורסם. תאי גזע מציעים הבטחה רפואית מרגשת לתיקון או להחלפת איברים שהם חולים, ניזוקים או שהתבלו. הבטחה זו לתיקון ולחידוש נלקחה צעד אחד קדימה עם הגילוי של תאי גזע שנלקחו משומן (ADSC) אשר נלקחים משומן הגוף העודף שלנו.


בדומה לפסולת מחזור, השומן העודף שלנו יכול לעבור עיבוד כדי לתת לנו איכות חיים טובה יותר. כרגע משומשים לשינוי ולבניית חזה וכמו כן לניתוח פלסטי, ADSC נחקרים עבור רוב המחלות המגבילות כמו אוטם שריר הלב (MI), סוכרת וכמו כן מחלות של התנוונות עצבים.


עניין גובר


היה עניין גובר בהבטחה של ADSC. לפני שמונה שנים בערך, 300 מדענים מרחבי העולם התכנסו כדי ליצור את הפדרציה הבינלאומית של החברה למדע וטיפולי שומן, על מנת לשתף את הידע והניסיון שלהם. לאחר מכן, חוקרים רבים בהודו גם החלו לחקור את ההשפעה של ADSC במחלות שונות. חוקרים מרגישים שמספר צומח של הליכי שאיבות שומן קידמו את המחקר של ADSC. בביטוי השקפותיו לגבי מגמה זו, ד"ר סאמואל ג.ק. אברהם, מנהל מרכז ניצ'י-אין לרפואה מחדשת (NCRM), צ'נאי, אמר: "אני מניח שזה בגלל המספר הגובר של הליכי שאיבת השומן בעיקר מסיבות אסתטיות שבמהלכם כמות משמעותית של רקמת שומן מוסרת, אשר במקום להיזרק, יכולה להוות מקור מועיל לתאי גזע, לאחסון וליישומים עתידיים."


יתרון מוסף


סיבה נוספת לעניין הגובר ב-ADSC היא קלות הפרוצדורה והיתרונות על תאי גזע שנלקחו ממח עצם (BMDSC). על פי ביקורת שפורסמה על ידי Helder et al, ל-ADSC יש כמה יתרונות על פני BMDSC, כמו נגישות קלה; מוריבידיות מינימאלית לאחר האיסוף. בנוסף, כמויות תאי גזע רלוונטיות קליניות יכולות לבוא מרקמת שומן, מה שפוטנציאלית מחסל את הצורך בהרחבת מבחנה. כמו כן ל-ADSC יש שיעורי התרבות תאי גזע גובהים יותר מאשר תאי גזע מזנכימיים ממח עצם. המחקר גם מצהיר שה-ADSC מראים פוטנציאל להבדלה מרובה כאשר הם משתנים בגוף החי ובתוך המבחנה לעבר פנוטיפים אדיופוגנטיים, אוסטאוגנטיים, קונדרוגניים, מיוגניים, מיתריים וככל הנראה, נוירוגניים, אנדותליאליים, המטופויטים וקרדיו-מיוגניים.


"קלינית, ל0ADSC יש את היתרון על שותפיהם שנלקחו ממח העצם, בגלל הכמות השופעת שלהם – מה שמבטל את הצורך לתרבית שנמשכת ימים על מנת להשיג כמות שטובה לטיפול – ובקלות של הליך האיסוף עצמו – כך שהוא פחות מכאיב מהאיסוף של מח עצם. המשמעות היא, בתיאוריה, שהשתלה אוטולוגית של ADSC לא רק תעבוד באותה הצורה כמו ההצלחות שהוצגו בהשתלת תאי גזע מזנכימיים ממח עצם, אלא גם עשויה להוות סיכון מינימאלי למטופל", מסביר ד"ר ויג'אי שארמה, מנכ"ל Kasiak Research, מומביי.


בהוספה לכך, ד"ר רמננדה ס. נאדיג, מנכ"ל Khoday Stemcell Research & Medical Centre בבנגלור, מביע את דעתו, "ישנו יתרון גלוי ל-ADSC במחלת לב בגלל העובדה שקל לאסוף ולעבד בתרבית תאי גזע מרקמת שומן של המטופל עצמו מבלי להמיט עליו פרוצדורות פולשניות כדי להשיג את תאי הגזע ממח העצם. זה יהיה אף יותר יעיל בהינתן העובדה שלאחר ה-MI אחד חייב לחכות זמן מה לפני ביצוע הוצאת מח עצם."


מיקי שחם, בנק החיים, מבהיר כי עם זאת, עם תגליות גדולות בא דיון גדול. חוקרים מסוימים חושבים שזה מוקדם מדי לדבר על טיפול ADSC ורוצים לחכות לתוצאות מחקר ארוכות טווח. "מוקדם מדי לומר איזה טיפול טוב יותר. מחקרים ארוכי טווח חיוניים כדי להוכיח את התועלת שלהם כנגד תאי גזע ממח עצם אשר נמצאים בפרקטיקה קלינית עבור השתלת מח עצם וכמו כן כשל איברים עיקריים כבר זמן רב", אומר ד"ר אברהם.


עם זאת מנתחים אחרים מרגישים של-BMDSC יש יותר יתרונות מל-ADSC.


"למח העצם יש מספר מופחת יחסית של תאי גזע מזנכימיים אבל יש לו קוקטייל שונה של תאי גזע, כלומר תאי גזע המטופויטים ותאי אב אנדותליאליים. יש לו גם כמות שופעת של גורמי צמיחה אשר נחוצים להתרבות ולהבדלת התא. קוקטייל זה של תאים שונים עוזר לשכפול של תאים אלו. הוצג שככל שטהורים יותר סוגי התא, כך נמוכות יותר התוצאות," מסביר ד"ר הימאנשו באנסאל, מנהל רפואי בב"ח אנופאם באוטראקהאנד. לאחר שעבד על טיפול נרחב עם רקמה אוטולוגית כמו BMDSC, שתל עצב סוראלי, רקמת ריח נאזאלית וטרנספוזיציה פדרית לטיפול בפציעת עמוד השדרה, ד"ר באנסאל גם אומר, "כל האינדיקציות שניתנו על ידי תאי גזע מזנכימיים ממח עצם יכולות להינתן על ידי ADSC כמו פציעת עמוד שדרה, הפרעות של התנוונות עצבים, קרדיומיופתיה, נקרוזה א-וסקולרית של העצם. כמו כן ADSC קלים לבידוד בעזרת תהליך פחות פולשני.


לפי מיקי שחם, בנק החיים, דם טבורי מהווה מקור טוב יותר ממוח עצם, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.


תהליך מופשט


התהליך כפי שהוא מתואר על ידי חוקרים רבים הינו פשוט למדי. רופאים מבצעים שאיבת שומן כדי להסיר חלק שומן בגודל של תפוח אדמה בינוני מהבטן לדוגמא. הם לאחר מכן מוציאים את תאי הגזע ואז מזריקים אותם לרקמה חולה. אין סיכוי לדחייה מכיוון שהתאים באים מהמטופל. ההוצאה משאיבת השומן עשויה להכיל תערובת תאים או יכולה להיות תא גזע טהור, כפי שדורשת הפרוצדורה. כל זה מושג בפחות זמן ובאי נוחות מינימאלית למטופל.


שפע השימוש

הפרוצדורה הבטוחה ביותר לשימוש ב-ADSC ותאי חידוש שנלקחו משומן היא ניתוח קוסמטי לרה-קונסטרוקציה של הפנים ותיקון פגמים בפנים. התהליך אושר באירופה וביפן ועכשיו מובא לשימוש בהודו. בקירוב לזה באים שינוי ורה-קונסטרוקציה של החזה, החלמת פצעים וכמו כן טיפול בפצעי קרינה ומחלת קרוהאן. אחד מהמנתחים הראשונים שהשתמש בטיפול זה, ד"ר אנופ דיר, יועץ בכיר בב"ח אפולו, מנתח פלסטי-קוסמטי ואנדרולוג ומזכיר האיגוד ההודי למנתחים פלסטיים אסתטיים אומר, "השתלת שומן עם תאי גזע בוגרים ותאי גזע מתחדשים יכולה לחדש את העור. בדרך כלל השתלת שומן מתבצעת בשתיים עד שלוש פגישות. ה-ADSC עוזר להעלות את שיעור ההישרדות של השומן ומשפר את התוצאות." הוא לאחרונה השתמש בתהליך זה על מטופלת בת 24 אשר קיבלה פציעה מהשמשה בצד הימני של הפנים שלה בגיל שלוש. מאז, היא עברה מספר ניתוחים, אבל שינוי הצורה והצלקות שלה לא החלימו באופן משביע רצון. עם זאת, לאחר הפרוצדורה המטופלת הראתה שיפור מרשים לאחר ארבעה חודשים.

ד"ר דיר אומר, "שיפור רב נראה אצל המטופלת. בארבעת החודשים האחרונים, צלקות נהיו כל כך בהירות יותר כך שבקושי מבחינים בהן. ה-ADSC מדרבן אנגיוגנזה (היווצרות כלי דם חדשים) ולפיכך ממלא חורים ומשפר צלקות. אין משהו מלאכותי, שום דבר סינתטי לכן אין תופעות לוואי. בנוסף יישום טיפולי זה הוא הליך מבוסס היטב."


"הייתי חלק מניסוי בפציעת עמוד שדרה ואיסכמיה קריטית של הצלעות בעזרת תאי גזע שנלקחו מרקמת שומן. לא יכולנו להשיג מספר רב של משתתפים בגלל שיקולי עלות, אבל התוצאות היו מעודדות בפציעה של עמוד השדרה. עם זאת התוצאות של איסכמיה קריטית של הצלעות היו נמוכות בהשוואה לתוצאות טובות של מחקרים אחרים עם תאי גזע שנלקחו ממח עצם," מדגיש ד"ר באנסאל.


"מטופל בן 32 עם פציעת עמוד שדרה מלאה הציג שיפור פנומנאלי לאחר שקיבל הזרקה של תאי גזע משומן. השליטה שלו בשלפוחית ובמעיים ואינדקס ההליכה השתפרו משמעותית במהלך תקופה של שישה חודשים. שלושה מתוך שבעה מטופלים עם פציעה בעמוד השדרה הראו שיפור. אנו נשווה תוצאה זאת לניסוי מתמשך עם תאי מח עצם," ד"ר באנסאל מוסיף.


לצד מקרים אלו, Kasiak Research המבוסס במומביי משתמש ב-ADSC לפיברוזיס אידיופתי של הריאות. "לקאסיאק יש טכניקה חדשה לבידוד של ADSC ומחקרי הפיילוט עד כה הניבו תוצאות מעודדות. ההיפוך אצל מטופלים עם תנאים סופניים כמו IPF יהיה השיא, אבל אנו רוצים גם לחלוק את הפוטנציאל של טיפול זה בכיבי רגל אצל חולי סוכרת," מיידע ד"ר שארמה.


לצד זה, ישנם מספר ניסויים החוקרים יישומים במחלת לב איסכמית ברחבי העולם. תוצאות לאחר שישה חודשים מניסוי על 14 מטופלים שחוו התקף לב בהולנד ובספרד הראו לא רק הפחתה בגודל פציעת הלב, אלא גם שיפורים בכמות הדם שסופק לשריר הלב וכמות הדם שהלב יכול לשאוב. נתונים מניסוי שני, מחקר על 27 מטופלים עם מחלת לב כרונית בספרד, הראו ירידה בכמות הנזק בחדר השמאלי. הם גם הראו שמטופלים המקבלים תאי גזע הציגו צריכת חמצן טובה יותר ויכולת משופרת לבצע פעילות גופנית.


ייחוס ייחודי


לאחרונה ב"ח אפולו בהיידראבאד הכריז שהם ישתמשו בציוד ייחודי כדי להביא טיפול תאי גזע מהספסל אל מיטת החולה. מערכת Celution, שנרשמה כפטנט על ידי Cytori Therapeutics האמריקאיים, היא המכשיר הרפואי היחידי שאושר באירופה אשר מציע לבתי חולים ולמרפאות את היכולת להוציא תאי גזע ותאים מחדשים מרקמת שומן באופן סטרילי ותועלתי ללא עיבוד ידני הצורך זמן רב. ד"ר סודהאקאר פראסאד, יועץ בכיר, מנתח פלסטי וקוסמטי בב"ח אפולו אמר בשחרור לעיתונות, "רופאים מאפולו כבר ביצעו כמה פרוצדורות קוסמטיות של שתלי שומן מועשרי-תאים מבוססי-מערכת Celution כמו שינוי חזה וחידוש פנים בהיידראבאד ודלהי כחלק מההערכה הראשונית של הטכנולוגיה." הוא הוסיף ואמר שזה יביא להתקדמות מהותית אצל מטופלים במיוחד באזורי שינוי חזה, הרמות פנים והחלמת פצעים.


על פי Cytori, Celution System הוא מכשיר טיפולי אשר מסדיר והופך לאוטומטי את ההוצאה של תאי גזע ותאים מחדשים המתרחשים טבעית מרקמת השומן של המטופל, המקור העשיר ביותר לתאים אלו בגוף. המכשיר של ציטורי מסומן CE באיחוד האירופי לשימוש בהבניית חזה, שינוי חזה ופרוצדורות קוסמטיות אחרות, אמר ב"ח אפולו. "יתרון עיקרי ל-ADSC ולטכנולוגית טיפול תאי בעזרת Celution הוא כמויות התאים, נקודת הטיפול וגישה בזמן אמת," אומר דיוויד אוקסלי, סגן נשיא מכירות לשווקים מתפתחים, Cytori Therapeutics, ארה"ב.


בנוסף לטיפול שלעיל, בתי חולים ברחבי העולם משתמשים ב-Celution תחת ניסויים קליניים בחסות רופא על מנת להתייחס למחלות שכאלו כמו בריחת שתן, תסמונת פארי-רומברג, איסכמיה של הכבד והכליות, ו-HIV facial wasting.


בנושא הציוד אוקסלי מרחיב בנוסף, "Celution system מאפשר למנתח בחדר הניתוח לאסוף, לעבד ולהעביר את תאי הגזע והתאים המחדשים של המטופל על מנת לטפל במגוון רחב של מחלות איסכמיות. מלבד היותו המקור הגדול ביותר שידוע לתאים מחדשים ותאי גזע בגוף האדם, שומן הוא גם מקור רקמה שקל מאוד לאסוף ממטופלים בחדר הניתוח בהשוואה למח עצם. זה מדוע ציטורי תכננה את החדשות הטכנולוגית שלה סביב שומן והצרכים של חדר ניתוח – מקור קל להוציא ממנו רקמה, המקורות הגדולים ביותר הידועים שניתן לקחת מהם תאי גזע ותאים מחדשים ויעילים למנתחים אשר דורשים שימוש בזמן אמת למגוון רחב של מחלות איסכמיות."


"אם המנתח רוצה תאים מחדשים באיכות קלינית כדי לטפל במטופל שלו ללא הפרעה לזרימת המטופל, עיכובים לחדר הניתוח, או סיכון לדחיית רקמות, אזי Celution היא פלטפורמת הבחירה", הוא ממשיך ומוסיף.


תאים א-פוליטיים


חוקרים מחזיקים בדעה ש-ADSC הינם קלים לשימוש מכיוון שלא מעורבות סוגיות אתיות בהשוואה לתאי גזע עובריים. מכיוון ש-ADSC באים מהמטופלים עצמם ולא מעוברים אשר נהרסים בתהליך של הוצאת תאי הגזע שלהם, השימוש בהם עוקף את הדילמות האתיות שמפלגות חוקרים רבים. "כנגד תאי גזע עובריים, אין צורך לומר שתאים מרקמת שומן לא מהווים סוגיה אתית של הרס חיים פוטנציאליים כדי לאסוף תאי גזע," מסביר ד"ר אברהם.


שיקול עלות


הפרוצדורה הינה יקרה אך לא יקרה מאוד בהשוואה לפרוצדורות הקיימות. טכנולוגיה חדשה לא ממיטה עלות. "העלות של כל טיפול תאי גזע היא כמעט אותו הדבר כמו כל פרוצדורת ניתוח קונבנציונאלית. היא אולי תעלה כמו Rs 50,000-75,000 לטיפול תאי גזע אחד ומספר הטיפולים והמשך כמובן יהיה תלוי בשיפורו של המטופל. עלות הטיפול תותנה בפרוצדורות המעורבות בהשגת תאי הגזע, האיסוף שלהם, התרבית והאפיון כול לבקרת איכות של כל הפרוצדורות. עם עלייה במספרים ובהיקף הניתוחים, העלות תרד עם הזמן," מסביר ד"ר נאדיג.


בהוספה לכך ד"ר שארמה אומר, "העלות תיקבע ברגע שהניסויים יושלמו בהצלחה, אבל אומדן טוב יהיה Rs 150,000."


השפעה


כפי שניתן לראות, טיפול זה ישפיע בצורה חיובית על התוצאה של מחלות רבות. אולי בשנים שיבואו אנשים יחכו בתור לתרומת שומן כמו שהם מחכים לתרומת דם כיום. הבסיס לטיפול זה הוא תא אוטולוגי, אשר עשוי להיות אבדן דרך כיום אך בעתיד הוא יקיף מערך רחב של טכנולוגיות. חוקרים מסוימים השוו זאת לעידן המחשב לפני התוכנה והאפליקציות. אנשים ידעו שהמחשב היה כלי חזק אבל לא היו להם שיטות לרתום את הפוטנציאל שלו. עם זאת, כיום כמעט הכול רץ על תוכנת מחשב וצאצאיה.


בדומה, ל-ADSC יש את הפוטנציאל להשפיע על החיים שלנו, אם כלים חדשים וטכנולוגיות חדשות לטיפול יפותחו בעזרת פלטפורמה זאת. בסיכום ההשפעה ד"ר דיר אומר, "אם זה יעמוד בציפייה הראשונית שלו, זה ייתן עלייה לממד נוסף ברפואה. יישומו יהיה בעל השפעה רבה בהרבה בטיפולי לב, ברכיים ושדרה."


זהירות בקרב אופטימיות


בעוד שחוקרים רבים מלאי תקווה לגבי טיפול ADSC, מומחים מסוימים דוחקים לזהירות, בטענה שזה מוקדם מדי לדעת האם תאים אלו יהיו טובים כמו סוגים אחרים של תאי גזע. דאגות עיקריות מתקשרות לנפילות המדעיות של תאי גזע אשר נותנות עלייה לסרטן, אשר נחקרות על ידי החוקרים. דאגה תיאורטית נוספת היא ש-ADSC עשוי לגרום לשומן להתפתח ברקמת השתל. מחקרים כדי לבטל או לתמוך בתיאוריות אלו חייבים להתבהר. ד"ר באנסאל אומר, "טיפול ADSC צריך להתבצע בתור ניסוי קליני עם מעט מטופלים (מקסימום 20) שבו נתונים פרה-קליניים מוצקים קיימים. ברגע שהתוצאות מעודדות, הוא צריך להתפרסם וניסוי קליני מולטיצנטרי עם בקרת פלציבו על מספר מטופלים רב יותר צריך להתבצע לפני שזה יילקח בתור טיפול."


לסיכום, ADSC  היא אופציה טיפולית מבטיחה ומאוד משתלמת לאוכלוסיית מטופלים מסוימת. רק זמן יגיד אם ADSC יעמוד בהבטחה המקורית שלו. עם זאת, כרגע הוא עוזר לרפא מטופלים נטולי אפשרויות טיפול אחרות.


מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.


מיקי שחם, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:


·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.


·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.


·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.


בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק החיים, בלבד.

The web offers quality and uk luxury rolex replica watches for both men and women.

Swiss top quality uk fake watches at affordable prices have everything that one expects to find.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי