מיקי שחם, ''בנק החיים''- בנק דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: מעקב אחר תאי הגזע בגוף.

מיקי שחם, ''בנק החיים''- בנק דם טבורי, מביא דיווחי חדשות תאי גזע מהעולם: מעקב אחר תאי הגזע בגוף.

חוקרים באוניברסיטת ליברפול פיתחו שיטות חדשות למעקב אחר תאי גזע והמשך הבנה של מה שקורה להם לאחר שהותם בגוף למשך זמן משמעותי.

תאי הגזע שימשו לטפל במצבים כגון לויקמיה ויש להם פוטנציאל לטפל במחלות רבות אחרות, בהן שרידות החולה תלויה בתרומת איבר או רקמה.

מיקי שחם, בנק החיים לשימור דם טבורי, מבהיר כי כיום הרופאים מתקשים לקבוע אם תאי הגזע שרדו בעקבות השתלה בגוף ואם הגיעו ליעדם או שנדדו למקום אחר.

על מנת לעקוב אחר תאי הגזע בגוף, המדענים השתמשו בננו-חלקיקים סופרפראמגנטיים SPION לסימון של התאים לפני הזלפתם למטופל.

ניתן לעקוב אחר החלקיקים הנ"ל בהדמיה ע"י תהודה מגנטית magnetic resonance imaging (MRI)), מה שיעזור לרופאים לקבוע אם תאי הגזע הגיעו ליעדם. תנאים מסוימים בתאי הגוף, אמנם, יכולים לגרום לפירוק SPIONs ולהוריד את היכולת של MRI לעקוב אחר הסיגנל לאורך זמן.

מדענים בליברפול מפתחים שיטות לצפיה ב- SPIONs בתאים לפני שאלו נכנסים לגוף, על מנת ללמוד לאן החלקיקים מגיעים בתוך תא גזע ועוזרים לנבא  כיצד הם יתנהגו בגוף במשך זמן רב.

הם משתמשים בשיטה פוטותרמית, מערכת הדמיה אופטית מיוחדת, לשיפור בסימון    SPION , כך שהחלקיקים ישרדו יותר זמן ושתהיה להם השפעה מינימלית על תפקוד התאים המושתלים.

דר' לרה בוגרט, מהמכון האוניברסיטאי של ביולוגיה אינטגרטיבית, אמרה, "לתאי גזע יש פוטנציאל להחליף ולתקן רקמות פגומות על מנת לחסוך מהמטופל לחכות להשתלת איבר או רקמה.

לפי מיקי שחם, מחברת בנק החיים, דם טבורי מהווה המקור היישומי הטוב ביותר, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. עשרות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים כיום ומצויים בניסויים קליניים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.

המחקר ממשיך לבחון את אופן השימוש לטיפול במגוון מחלות כגון אלצהיימר, פרקינסון וסכרת מסוג 1.

"על מנת לחקור לעומק את הפוטנציאל, דרוש פיתוח טכנולוגי נוסף להבנת אופן ההתנהגות של התאים בגוף לאחר השתלה. אם לא נוכל לנטר תאי הגזע באופן יעיל, יתכנו השלכות רציניות על בריאות המטופל. מחקרים כבר הראו שאם תאים נודדים למחזור הדם, מעבר לאיבר או רקמת המטרה, זה יכול לגרום לדלקת בגוף.

"סימון תאים הינו בעל ערך במעקב אחר תנועתם בגוף, אבל אנחנו זקוקים לידע נוסף אודות האינטראקציה בין החלקיקים לתאי הגזע. שימוש במערכות הדמיה חדשות מאפשר לנו להבין את מיקומם המדוייק בתא ואת התנהגותם לאורך זמן. אנחנו מקווים להשתמש במידע זה לשיפור ההבנה של MRI שעוקב אחר  SPIONs מרגע השתלת תאי הגזע."

מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנק דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.

מיקי שחם, בנק החיים לתאי גזע ושימור דם טבורי, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:

·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.

·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי בנק החיים, בלבד.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי