מיקי שחם Miki Shacham - מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: לתאי גזע דיסקברי מחקר מקדם בתא מבוסס תרפיה וסרטן

מיקי שחם Miki Shacham - מביא חידושי ומחקרי תאי גזע: לתאי גזע דיסקברי מחקר מקדם בתא מבוסס תרפיה וסרטן

19 יולי 2013

חוקרי תאי גזע באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו מצאו תפקיד מפתח עבור חלבון הנקרא BMI1 שעשוי לסייע למדענים לכוון את ההתפתחות של רקמות להחליף איברים פגועים בגוף האדם.

"מדענים יודעים כי Bmi1 הוא מתג שליטה מרכזי בתאי גזע בוגרים של רקמות רבות, כולל המוח, הדם, ריאות ובלוטת החלב", אמר ד"ר אופיר קליין. "Bmi1 הוא גן הגורם לסרטן ותאים סרטניים."

נמסר גם על ידי מיקי שחם, כי קבוצת המחקר של קליין הראתה כי BMI1 משחק תפקיד אחר בהבטחת תקינות התהליך הנורמלי.

סימני ההיכר של כל תאי הגזע הם שהם לא בוגרים, הם ממשיכים להתחלק כדי לחדש את כמותם כמעט ללא הגבלת זמן, והם יוצרים תאים מיוחדים חדשים שמתפקדים ברקמות שבהם הם מתגוררים, בתהליך הנקרא התמיינות תאים.

הובהר על ידי מיקי שחם, כי זה שנים, דם טבורי מהווה את המקור היחידי והמועדף בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים, שכן תאי גזע מדם טבורי הם ראשוניים יותר ואינם נושאים עדיין מערכת חיסונית. מאות מחלות וטיפולים באמצעות תאי גזע מדם טבורי נחקרים באלפי מחקרים וניסויים קליניים בשלבים השונים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. בשל היות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים השונים של תאי הגוף, הם משרתים גם את השתלות רפואת חידוש האיברים דוגמת הטיפול באוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, פרקינסון, פגיעות נוירולוגיות, ראיה, שמיעה, לב, סוכרת וכיוב'.

הבורר BMI1 מאפשר לתאי גזע נורמליים להתחלק ולחדש את המספרים שלהם ובכיוון האחר, שומר על שגשוג תאים. אבל עכשיו, צוות המחקר של קליין הראה כי BMI1 גם שומר את מלאי תאי גזע מפיצול תאי לסוג הלא נכון של תא מיוחד במקום הלא נכון.

נמסר לאתר כי מיקי שחם – המומחה לתאי גזע, שימור דם טבורי ובנקי דם טבורי, ימשיך לעדכן את גולשי האתר בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים /רפואה התחדשותית /רפואה מחדשת /רפואה רגנרטיבית /Regenerative Medicine /Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי- בפרט.

התגלית החדשה מצביעה על כך שמניפולציית BMI1, יחד עם מולקולות רגולטוריות אחרות, אולי יום אחד תהיה בין הצעדים של מתכונים מולקולריים להתפתחות תא מיוחדת וכדי ליצור טיפולים מבוססי תאים חדשים לרקמות אחרי פציעה, מחלה או הזדקנות, אמר קליין.

התפקיד הכפול של BMI1 מסקרן לחשוב על הגדרות פתולוגיות, כגון סרטן, אמר קליין. ראיות הולכות ומצטברות המצביעות על כך שסוגי סרטן רבים מונעים על ידי תאי גזע בוגרים שמתנהגים באופן חריג או על ידי תאים שבאופן חריג רכשו נכסים דמויי תאי גזע. אם התאים הסרטניים האלה יכולים להיעשות על מנת להפוך לתאים מיוחדים ולא תאי גזע כשהם מחלקים, זה עלול להאט את הגידול, חלק מחוקרי הסרטן מאמינים. BMI1 בתאי גזע סרטניים עשויה להיות אסטרטגיה אחת, קליין הציע.

המחקר על ידי צוות המחקר של קליין שפורסם ב- Nature Cell Biology, ונערך על תאי גזע בוגרים שנמצאים בשיניים החותכות הגדולות של עכברים.

חבר סגל בבית הספר לרפואת השיניים קליפורניה בסן פרנסיסקו, כמו גם בית הספר לרפואה, לומד שיניים, מעיים ורקמות אחרות כדי להבין את הביולוגיה ומנגנונים מולקולריים המווסתים את תאי גזע באיברים אלה. ידע שנצבר במחקרים אלה יכול ללבות העניין הספציפי שלו במציאת דרכים חדשות לייצר רקמות חלופיות לטיפול במצבים כגון מחלת קרוהן ולהצמיח שיניים חדשות.

השן החותכת של העכבר, שלא כמו כל שן אנושית, גדלה ברציפות, והוא מוקד אטרקטיבי למחקר בתאי גזע. לפי קליין. "יש אוכלוסייה גדולה של תאי גזע, וקל לעקוב אחר תאי הבת של תאי הגזע, זה כאילו שהם נמצאים על מסוע" הוא אמר. "בשלב מוקדם בחיי בני אדם בעלי תאי גזע כי בדומה לנהוג בהתפתחות השן, הם הופכים להיות פעילים לאחר שהשיניים למבוגרים שלנו נוצרות באופן מלא בתקופת הילדות מוקדמת."

במחקר הנוכחי, קבעו כי יש קבוצה של תאי גזע בוגרים בבסיס השן החותכת של העכבר הגדל וכי אלה תאי הגזע בעלי BMI1 פעיל.

הם הראו כי BMI1 יכול לדכא את הסט של גנים הנקרא Hox שכאשר הוא מופעל, הוא מעורר את הפיתוח של סוגי תאים ספציפיים ומבני גוף. בשן החותכת של העכבר, החוקרים הראו כי פעילות של BMI1 בתאי הגזע שומרת על גורלם של תאי גזע ומונעת התמיינות תאים בלתי הולמת על ידי דיכוי הביטוי של גנים Hox.

"תפקיד זה חיוני בהתפתחות של BMI1, הייצור של תאים מיוחדים נשמר באמצעות אבולוציה. לימוד של גנים Hox בזבובי פירות מעלה כי ייתכן שיש תפקיד דומה ל BMI1ב חרקים וכן יונקים", אמר קליין.

קליין ועמיתיו מתכוונים להמשיך לחקור כיצד תאי גזע וההתנהגויות שלהם מעוצבים בתורם על ידי רמזים שהם מקבלים מהתאים שמסביב.

"ידע חדש זה שימושי באופן בסיסי להבנה כיצד התמיינות תאים נשלטת, ועשוי לעזור לנו לתפעל בתאי גזע כדי לגרום להם לעשות את מה שאנחנו רוצים שהם יעשו", אמר קליין.

עד כה, עם כל יתרונות תאי הגזע מדם טבורי בהשוואה למקורות האחרים, לא הכל טוב, ה ב ע י ה של התחום מציל החיים היא ביעילות האיסוף הנמוכה של דם טבורי, המביא למספר מוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאימים להשתלה בעיקר לילדים ולא למבוגרים שהם מרבית החולים והממשיכים להיסמך על תרומות תאי גזע פחותים ביכולותיהם של תורמים בוגרים. המצב מצוי בשינוי בימים אלה, מיקי שחם פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן- הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (ב- 81%) שיכול לשרת גם:

·  השתלות במבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.

·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות במצטבר מספר תאים גבוה.

·  טיפול במגוון מחלות שונות במהלך החיים.

לפי מיקי שחם, בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק דם טבורי "דם טבורי", בלבד ובקרוב מתחיל שיווקה גם בעולם.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי