מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תרופה ממיתה תאי גזע סרטניים ללא תופעות לוואי

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: תרופה ממיתה תאי גזע סרטניים ללא תופעות לוואי

צוות של רופאים קנדיים גילו שטיורידזין, תרופה אנטי פסיכוטית, יכולים להרוג תאי גזע סרטניים בבני אדם ללא תופעות לוואי על תאים רגילים.

המחקר פורסם ביום חמישי בג'ורנל המדעי CELL ועשוי לסלול את הדרך לפיתוח תרופות נגד סרטן מסוגים שונים.

התרופות הקונבנציונאליות לסרטן, כגון כימותרפיה, עובדות בדרך שהיא רעילה לתאים, דבר שמוביל לתופעות לוואי כגון אבדן שיער ועוד.

מזה זמן מאמינים שתאי גזע עשויים להיות המקור של מגוון סוגי סרטן. בשנת 1997, חוקרים קנדיים זיהו לראשונה תאי גזע סרטניים.

תאי גזע סרטניים זוהו מאז בדם, חזה, מוח, ראות ועוד.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

"האספקט הלא רגיל של הממצא שלנו היא הדרך בה התרופה הורגת את התאים הסרטניים, על ידי כך שהיא גורמת להם להפוך לתאים לא סרטניים", אומרת מיק בהטיה, החוקרת הראית במחקר.

"אנו חושבים שחוסר הרעיות היא הסיבה שאין השפעה על תאים רגילים", אמרה בטיה.

בטיה אמרה שהצעד הבא הוא לבדוק את התרופה בניסויים קליניים, תוך מתן דגש על חולים עם לוקימיה מילודית עם חזרה לאחר כימותרפיה.

הוא רוצה לבדוק האם התרופה יכולה לגרום לנסיגה של הסרטן, ולמנוע מהסרטן מלחזור על ידי טיפול בשורש הבעייה (תאי הגזע הסרטניים).

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

הצוות של בטיה גם כן מצא שהתרופה עובדת דרך הרצפטור הדופמינרגי על גוף התאים בלוקימיה ובסרטן השד.

המשמעות של הממצא הוא שאולי יהיה אפשר לעשות שימוש בתרופה כסמן אשר יאשר זיהוי מוקדם וטיפול של סרטן השד בשלבים מוקדמים", הוא אמר.

צוות המחקר יבדוק גן כן את האפקטיביות של התרופה בסוגי סרטן אחרים. בטיה אמר שהם ישתפו פעולה עם קבוצות אחרות ועם התעשיה על מנת לצעוד קדימה.

"המטרה של כל הצדדים במשחק – למצוא תרופה שתשנה את הדרך שאנו מטפלים בסרטן", הוא אמר.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי