מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: שימוש בתאי גזע לזיהוי מוקדם של סרטן השד

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: שימוש בתאי גזע לזיהוי מוקדם של סרטן השד

חוקרים גילו כי לסרטן השד דפוס דומה של פעילות לזה של תאי גזע בוגרים וסיכוי גבוה להתפשט לחלקים אחרים של הגוף ולכן יש לתאי גזע פוטנציאל לזהות נשים שזקוקות לטיפול למניעת מחלות חוזרות ונשנות או הפצה שלהן, אומרים החוקרים.

נמסר לנו על ידי מיקי שחם כי תאי גזע בוגרים הם תאים בריאים בגוף שלא מתמחים בסוג מסוים, וכך משמרים את היכולת לשמור על החלוקה והחלפת תאים פגועים בחלקי הגוף השונים.

צוות המחקר זיהה 323 גנים שפעילותם נמצאת ברמה גבוהה בתאי גזע תקינים בשד של עכברים.

מיקי שחם מסביר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים /רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורתופדיה ועוד.

המדענים מצליבים גנים בתאי גזע נורמאליים עם הפרופילים הגנטיים של גידולים מ- 579 נשים עם סרטן שד-משולש-שלילי, צורה של המחלה שקשה במיוחד לטיפול.

"חשבונות תלת שליליים סרטן השד יש לכ -15 אחוזים ממקרי סרטן השד, הם קשים יותר לטיפול מאשר סוגים אחרים של ולא מתאימים לטיפולים כגון טיפול אנטי הורמונלי", אומר ראש מחקר מתיו סמולי.

"חשוב במיוחד להבין את הגורמים הגנטיים המסייעים לו להתפשט ברחבי הגוף והיינו נרגשים לגלות כי גורם מרכזי שנראה בפעילות דומה לזו של תאי גזע. למרות שהעבודה שלנו עדיין לא מוכנה לשימוש קליני, השלב הבא יהיה לחקור 323 גנים אלה שהם החשובים ביותר למחלה ולהשתמש בהם כדי לפתח בדיקה גנטית חדשה."

נשים עם גידולים משולשים שליליים היו צפויות פחות להישאר ללא סרטן השד מאשר אלו עם האחרות.

נשים עם גידולים מקבוצת הניקוד גבוה יותר היו סביב סיכוי של 10 אחוזים מהימנעות הישנות לאחר 10 שנים, בעוד שנשים מקבוצת הניקוד הנמוך סיכוי של כ -60 אחוזים מהימנעות הישנות.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן אתכם בחידושים ותגליות תאי הגזע ודם טבורי– בכלל, ורפואת חידוש האיברים /רפואה רגנרטיבית.

"תאי הסרטן יכולים להתנהג ממש כמו תאי גזע פגומים", אומרת קלייר איזק, פרופסור לביולוגיה מולקולרית של התא במכון לחקר הסרטן בלונדון. "המחקר שלנו יכול לעזור בסופו של דבר לבדיקה גנטית להערכת תאי סרטן השד. בנשים עם סוג זה של מחלה אגרסיבית נוכל אולי לקבל דרכים חדשות להתאמה אישית של הטיפול. "

מימיו הראשונים, הבעיה של התחום הפורץ ומציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית (האחד ב- 33% והשני ב- 81%), שיכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה התחדשותית / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי