מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בתאי גזע מקטין ליקויים שנגרמו על ידי דמנציה

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: טיפול בתאי גזע מקטין ליקויים שנגרמו על ידי דמנציה

מחקר בעכברים שנעשה באוניברסיטת קליפורניה מצא שיפור משמעותי בתפקוד מוטורי וקוגניטיבי כאחד.

תאי גזע עצביים שהושתלו באזורים פגועים במוח של עכברים שיפרו יכולות מוטוריות וקוגניטיביות כאחד הנפגעות מדמנציה הקשורה לגופיפי לואי. כפי שנמסר מאוניברסיטת קליפורניה, מומחים בתחום הנוירוביולוגיה מאירווין, יחד עם מרכז מחקר תאי גזע על שם סיו וביל  והמכון לליקויי זיכרון והפרעות נוירולוגיות.

עודכן על ידי מיקי שחם כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

דמנציה עם גופיפי לואי זהו הסוג השני הנפוץ ביותר של דמנציה בגיל מתקדם, כאשר ההפרעה היחידה המקדימה אותה היא מחלת האלצהיימר. דמנציה זו מאופיינת בהצטברות חלבון הקרוי אלפא-סינוקליין שמתאסף לתוך גושים כדוריים הנקראים גופיפי לוי  - שמצידם מצטברים גם הם ובאים לידי ביטוי במחלות שונות, כולל מחלת פרקינסון. פתולוגיה זו, מצידה, פוגעת בתפקיד התקין של הנוירונים, מה שמביא לשינויים חמורים בחומרים הכימיים במוח ובתקשורת בין הנוירונים ובסופו של דבר – למותם של התאים.

החוקרים מאוניברסיטת קליפורניה הונחו על ידי פרופ' מתיו בלורטון-ג'ונס המתמחה בנוירוביולוגיה ומדעי ההתנהגות וסטודנטית דוקטורנטית נטלי גולדברג בדקו את העניין והם מקווים שיום אחד השתלה של תאי גזע עצביים למטופלים בני אדם תאפשר לסייע להתמודד עם הלקויות המוטוריות והקוגניטיביות של דמנציה עם גופיפי לואי.

תוצאות המחקר פורסמו בכת העת המקוון Stem Cell Reports.

על מנת לבדוק את הרעיון שלהם, החוקרים השתילו תאי גזע עצביים לעכברים שעברו התאמה והראו חלק רב מהתכונות העיקריות של דמנציה עם גופיפי לואי. לאחר חודש, נבדקו יכולות התנהגותיות שונות של עכברים ונצפו שיפורים משמעותיים ביכולות המוטוריות והקוגניטיביות. לדוגמא, העכברים יכלו לרוץ על גבי מוט מסתובב לאורך זמן רב ולזהות חפצים שונים בצורה הרבה יותר מרשימה מהעכברים שלא עברו טיפול כנגד דמנציה עם גופיפי לואי.

בכדי להבין כיצד השתלת תאי גזע שיפרה את הליקויים, גולדברג ועמיתיה בדקו את ההשפעה של תאי גזע על פתולוגית המול והחיבור המעגלי של הנוירונים. הם מצאו שהשיפורים הפונקציונליים דרשו ייצור של גורם גדילה מסוים הנקרא גורם נוירוטרופי המופק מהמוח – הייצור נעשה על ידי תאי גזע עצביים.

הצוות בחן שני מבני מוח עיקריים שנפגעים מדמנציה עם גופיפי לואי – נוירונים המייצרים דופמים וגלוטמט. הבדיקה נעשתה במטרה להבין כיצד הגורם נוירוטרופי המופק מהמוח עשוי לעודד התאוששות. "הניסויים שלנו חשפו שתאי גזע עצביים יכולים לשפר את הפונקציונליות של נוירונים מייצרי דופמין וגלוטמט כאחד, באמצעות שידול תאי המוח להתחבר ולתקשר בצורה הולמת יותר. זה, מצדו, מסייע להתאוששות של הפונקציונליות המוטורית והקוגניטיבית כאחד", הסבירה גולדברג.

כדי להמשיך לאשר את החשיבות של גורם נוירוטרופי המופק מהמוח בתחום זה, החוקרים שינוי את תאי הגזע בצורה שהם לא יוכלו לייצר יותר את גורם הגדילה. לאחר שתאי גזע אלה הושתלו – הם לא הצליחו לשפר את הפונקציה ההתנהגותית ולא שיפרו איתות של דופמין וגלוטמט יותר.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף ל תאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

בעת בדיקת האפשרות שהגורם הנוירוטרופי המופק מהמוח עצמו עשוי להיות טיפול יעיל, גולדברג נעזרה בנגיף בכדי להביא את גורם הגדילה למוחם של העכברים שסבלו מדמנציה עם גופיפי לואי.

היא מצאה שטיפול זה הביא להתאוששות נאה של יכולות מוטוריות במכרסמים שנבדקו, אך התאוששות חלקית בלבד של הפונקציונליות הקוגניטיבית. לדבריה, זה מעיד על כך שבעוד שהגורם הנוירוטרופי המופק מהמוח חיוני להתאוששות הפונקציות המוטוריות והקוגניטיביות המתווכות על ידי תאי גזע, הוא עדיין לא מספיק על מנת להשיג את המטרה בעודו לבדו.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקורא הישראלי בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

תוצאות אלה מרמזות שהשתלה של תאי גזע עצביים המייצרים את הגורם הנוירוטרופי המופק מהמוח עשויה מתישהו לספק גישה חדשה לטיפול בדמנציה עם גופיפי לואי, לפיכך בלורטון-ג'ונס וגולדברג שומרים על אופטימיות זהירה.

"שאלות חשובות רבות נותרות פתוחות לפני שנוכל לדמיין המשך הפעילות לעבר ניסויים קליניים מוקדמים", אומר בלורטון-ג'ונס. "לדוגמא, קודם נצטרך לזהות ולבדוק תאי גזע עצביים אנושיים".

אף על פי כן, במידה וגישה זו תעמוד במבחן הזמן, תאי גזע עצביים המייצרים את הגורם הנוירוטרופי המופק מהמוח יוכלו להיות יעילים גם עבור מחלות רבות אחרות. " הגורם הנוירוטרופי המופק מהמוח, דופמין וגלוטמט מעורבים בהפרעות נוירולוגיות ניווניות אחרות, כולל הנטינגטון ואלצהיימר", ציינה גולדברג.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי