מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מתאי גזע לחידוש שיניים פגומות

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מתאי גזע לחידוש שיניים פגומות

מדענים נעזרו בתרופה לאלצהיימר בכדי לשפר את היכולת של תאי גזע לתקן נזק דנטלי בעכברים.

תרופות המשפרות תאי גזע עשויות לעודד שיניים להתחדש – ובהצלחה רבה, לפחות בקרב עכברים. כך נמצא במחקר שפורסם ב-9 לינואר בכתב העת Scientific Reports.

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

כאשר השן מאבדת דנטין, בשכבת העצם שמתחת האמייל (הזגוגית) יש תאי גזע הנמצאים עמוק במרכזי העיסה של השן שעשויים לעזור לגדל את הרקמה העבודה מחדש. באופן טבעי, מנגנון זה מסוגל לתקן אך ורק חללים וסדקים קטנים. אך פאול שארפ ועמיתיו בקינגס קולג' בלונדון מצאו שבאמצעות התרופה כנגד אלצהיימר – Tideglusib ניתן לשפר הליך זה.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

"כמעט כולם בעולם שלנו סובלים מהרס שיניים בשלב זה או אחר – היקף ענק של אנשים הזקוקים לטיפול", אמר שארפ לעיתון הגרדיאן. "ניסינו בכוונה לעשות משהו ממש פשוט, מהיר וזול".

שארפ והצוות שלו ערכו מחקר על עכברים, קדחו חורים בשיניים הקטנות שלהם ומילאו את החורים בספוג מתכלה הספוג בתרופה. לאחר שישה שבועות הם ראו שהטיפול סייע לעכברים לגדל מחדש את הדנטין החסר בשיניים. כעת החוקרים בודקים האם הטיפול יכול לשפר גם שן של חולדה ובסופו של דבר – של בני אדם.

"מדובר בצעדים חשובים לסגירת הפערים וליצירת בסיס לטיפולים קליניים ליישומים רופאיים בעתיד הקרוב", מסבירה וונסה צ'רפה, חוקרת באוניברסיטת וושינגטון שלא הייתה מעורבת בניסוי. "עבודה זו תסלול את הדרך לניסויים קליניים כבר בעתיד הקרוב".

מיקי שחם דם טבורי – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם חדשנות פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי