מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מדוע תאי גזע בשרירים מגיבים באופן שונה להזדקנות או לפציעה

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם-טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: מדוע תאי גזע בשרירים מגיבים באופן שונה להזדקנות או לפציעה

מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים ב Sanford Burnham Prebys Medical Discovery Institute (SBP) מתאר את הביולוגיה שמאחוריה תאי גזע של השרירים מגיבים באופן שונה להזדקנות או לפציעה.

הממצאים, שפורסמו ב Cell, הם בעלי השלכות חשובות על אסטרטגיות טיפוליות כדי לחדש את שרירי השלד בתגובה לבלאי הרגיל של ההזדקנות, או במקרים של פציעה או מחלות שרירים כגון ניוון שרירים.

"המחקר שלנו הוא אחד הראשונים להסתכל בתאי גזע שרירים ברקמת הילידים שלהם עם רזולוציה ברמה של שיבוט אחד", אומרת אלסנדרה סאקו, פרופסור ב SBP. "זה אפשר לנו לחקור את ההטרוגניות הדינמית של התאים, מדד של הגמישות שלהם להגיב על פעילות גופנית, פגיעה, ואת הבלאי הרגיל המתרחש עם ההזדקנות. בשיטה זו, מצאנו הבדלים מפתיעים עד כמה תאי גזע יכולים לשמור על ההטרוגניות הזו, בהתאם למה שהם מתבקשים לעשות ".

מיקי שחם מעדכן כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים ואסתטיים.

תאי גזע שרירים בוגרים חיוניים לתיקון ושיקום שרירים לאורך כל החיים. תאים אלה ממוקמים בין סיבי שריר קיימים כאוכלוסייה הטרוגנית שצריכה "לחדש את עצמה" כדי לשמור על אוכלוסיית תאי הגזע, כמו גם להבחין בתאים מיוגניים המפיצים, מבדילים ומתמזגים ליצירת סיבי שריר חדשים.

"תאי גזע של השריר חייבים לשמור על קשת של יכולות תפקודיות כדי להיות מוכנים לשינויים הכוללים המתרחשים מפציעות, מחלות והזדקנות", אומר סאקו. "כאן, התמקדנו ללמוד כיצד הבריכה של תאי גזע שריר מגיבה לגיל או לאחר פגיעה בשריר.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד.

"המטרה שלנו היא להבין כיצד תאי גזע מתמודדים באופן ייחודי או מתפתחים ללחצים שונים אלה, ואז אנו יכולים להשתמש במידע זה כדי ליצור גישות חדשות שנועדו למנוע באופן ספציפי את אובדן תאי השרירים ו/או חוסר תפקוד הקשור לסרקופניה - המונח הרפואי לאובדן של מסת שרירי השלד וכוח - או בשילוב עם מחלות שרירים המאופיינות בנזק רקמתי כרוני, כגון דיסטרופיות ", מוסיף סאקו.

צוות המחקר של סאקו השתמש בטכנולוגיה הנקראת vivo כדי לעקוב אחר יכולת התחדשות עצמית טווח של צאצא המיוצר על ידי תאי גזע בודדים. פציעות חוזרות ונשנות גורמות לשרירים לעבור סיבובים מרובים של תיקון, ומשמשות כמודל למחלות המאופיינות על ידי ניוון שרירים מתקדמת וחולשה, כגון דיסטרופי שרירים.

"התוצאות היו שונות לגמרי ממה שציפינו - תאי גזע שריריים ישמרו על מגוון רחב של תאים בבריכה הכללית, על אף היותם פחות מסוגלים להתרבות ולהתרבות במידה מספקת, התוצאה הפוכה כאשר גרמנו לפציעה וצפתה כיצד ", מסביר מתיו טירני, "במקרה של פציעה, בריכת תאי הגזע נעשית פחות מגוונת, אך שומרת על כושר הפליטה שלה.

"הממצאים שלנו מובילים למספר שאלות מעניינות לגבי הגורמים האפשריים להבדלים אלה שנצפו - תאי גזע שרירים מתבקשים לתפקד בסביבה מקומית שונה מאוד עם הגיל או במהלך התחדשות עקב פגיעה, ואנו חושדים כי הדבר עשוי לתרום לחלק ההתנהגויות מובחנות שראינו ", מוסיף טירני.

"מחקר זה הראה הבדלים ברורים בדינמיקה של בריכות תאי גזע שריריים במהלך תהליך ההזדקנות בהשוואה לפציעה פתאומית", אומר סאקו. משמעות הדבר היא כי ככל הנראה לא קיימת גישה של "מידה אחת המתאימה לכולם" כדי למנוע את הירידה של תאי הגזע השריריים, אסטרטגיות טיפוליות לשמירה על מסת שריר וכוח בקרב קשישים, קרוב לוודאי, צריכות להיות שונות מאלו של חולים עם מחלות ניווניות. "

מיקי שחם – ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.






מיקי שחם תאי גזע דם טבורי