מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: גילוי מוטציה גנטית עשוי להוביל לפיתוח תרופות חדשות לסרטן.

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: גילוי מוטציה גנטית עשוי להוביל לפיתוח תרופות חדשות לסרטן.

גילוי מוטציה בגן שגורם להזדקנות מוקדמת נדירה עשוי להוביל לפיתוח תרופות החוסמות את החלוקה המהירה והבלתי ניתנת לעצירה של התא שגורמת לסרטן קטלני.

מדענים מאוניברסיטת מישיגן UM לאחרונה גילו מוטציה חלבון שגורמת לדיסקרטוזיס מולד (DC)- מחלה הרסנית, שבה תאי גזע דמיים לא יכולים להתחדש. אנשים עם גיל DC מועדים לסרטן וכשל מח עצם.

אבל ממצאי המחקר מגיעים הרבה מעבר לכמיליון חולי DC ובסופו של דבר עשוי להוביל לפיתוח תרופות חדשות המונעות מהסרטן להתפשט, אמר ננדקומר, עוזר פרופסור ב UM.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

המוטציה DC מתרחשת בחלבון הנקרא TPP1. המוטציה מעכבת את יכולתו של TPP1 לחייב את אנזים הטלומרז, שבסופו של דבר גורם לחלוקת תאי גזע מופחתת. בעוד הטלומרז הוא בתת-ייצור בחולי DC, ההפך הוא נכון עבור תאים בחולי סרטן.

"ייצור יתר הטלומרז בתאי הסרטן מסייע להם לחלוקה בלתי נשלטת, שהיא סימן היכר של כל סוגי הסרטן," אמר ננדקומר. "עיכוב הטלומרז יהיה דרך יעילה כדי להרוג תאים סרטניים."

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

הממצאים עשויים להוביל לפיתוח טיפולים גנטיים כדי לתקן את המוטציה ולהתחיל חלוקת תאים בחולי DC, או תרופות לעיכוב הטלומרז וחלוקת תאים בחולי סרטן. שניהם יגיעו לפריצות דרך טיפוליות לחולי הסרטן ו DC," אמר ננדקומר.

ננדקומר אמר גם כי צעד חשוב לנוע קדימה הוא לנסות לתקן את המוטציה TPP1 כדי לראות אם ניתן לשחזר את פונקציית הטלומרז.

"מתקבל על הדעת כי עם ההתקדמות האחרונה בתחום טכנולוגית הגנום, אנו יכולים, בעתיד הלא כל כך הרחוק, לתקן את המוטציה בתאי גזע במח העצם של חולי DC," אמר ננדקומר.

הממצאים גם מאירים כיצד שינוי אחד קטן בשרשרת חומצות אמינו יכול לגרום לתוצאות כה הרסניות לבריאות.

"זה היה מפתיע שרק מחיקת חומצת אמינו אחת בשרשרת חלבון שהוא 544 חומצות אמינו ארוכות יכולה לגרום למחלה כה חמורה," אמר ננדקומר.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי