מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: שידול תאי גזע להפוך לתאים בוני עצם

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: שידול תאי גזע להפוך לתאים בוני עצם

בעזרת מטריצות ביוכימיות, צוות מחקר של מהנדסים באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו גילתה איך סידן פוספט יכול לשדל תאי גזע להפוך לתאים בוני עצם.

העבודה פורסמה ב PNAS של האקדמיה הלאומית למדעים.

פרופסור להנדסה שיני ורגיס ועמיתים איתרו מסלול מפתיע מחומרים ביולוגיים להיווצרות עצם. הממצאים שלהם יעזרו לחדד את העיצוב של חומרים ביולוגיים המעודדים תאי גזע להצמיח עצם חדש.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

לדברי החוקרים, המחקר שלהם עשוי גם להצביע על מטרות חדשות לטיפול בפגמי עצם והפרעות מטבוליות עצם כגון שברים ואוסטאופורוזיס.

החומרים בנויים לחקות נישות תאיות של הגוף, בהם תאי גזע שלא עברו התמיינות, ממח העצם הופכים לתאים יוצרי עצם. "ידענו במשך שנים כי חומרים מבוססי פוספט סידן מקדמים בידול עצם, אבל אף אחד מאתנו לא ידע למה," אמר ורגיס.

"כמהנדסים, אנחנו רוצים לבנות משהו שניתן לשחזור באופן עקבי", היא הסבירה, "ולכן אנחנו צריכים לדעת איך גורמי הבניין תורמים למטרה זו."

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

החוקרים מצאו שיוני פוספט מחומרים אלה, נלקחו על ידי תאי הגזע ומשמשים לייצור ATP - מולקולה מטבולית. אדנוזין - מוצר מטבולי, מסמן את תאי הגזע להתחייב להפיכת תאי יוצרי עצם.

ורגיס אמרה שהפתע, כי "החומרים הביולוגיים היו קשורים למסלולים מטבוליים. ואנחנו לא יודעים איך מסלולים מטבוליים אלה יכולים להשפיע על המחויבות של תאי גזע ליצירת עצם."

בעוד שהממצאים חלים רק על בניית עצם, ורגיס ותלמידיה באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו עובדים על מגוון פרויקטים להבין כיצד תאי גזע משגשגים ומתמיינים למגוון של סוגי תאים. בעזרת מידע זה, הם מקווים לעצב חומרים ביולוגיים שיכולים לעזור להפוך את תאי גזע לרקמות שעשויות ביום מן הימים להחליף את העצם, השריר, או הדם של חולים.

בניית רקמות והפיתוח של חומרים ביולוגיים הפכו סוג נוסף של "בניין" ברפרטואר ההנדסה, אמר ורגיס.

"אבל, מה שאנחנו עושים הם שימוש בעקרונות הנדסיים כדי לפתור בעיה ביולוגית ועל ידי שילוב של תחומי מחקר רבים של ביולוגיה מולקולרית להנדסה לרפואה," היא הוסיפה.

יוזמה זו מומנה על ידי המכון להנדסה ברפואה (IEM) באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו. במהלך מחקר זה, היה שיתוף פעולה עם צ 'יין ואוסקר קלי מהמחלקה לאורתופדיה וטראומה בבית החולים בטייפה.

"מחקר זה הוא עדות לאופן שבו שיתופי פעולה בינלאומיים יכולים לספק הזדמנויות ייחודיות לחוקרים להתמודד עם שאלות בין תחומיות רלוונטיות למדעי הרפואה," אמר ורגיס.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

מיקי שחם, miki shacham. דם טבורי, דם-טבורי, בנק דם טבורי, סיטוג'ן, תאי גזע





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי