מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: נמצא הגן שמשפיע על היווצרות תאי זרע

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי גזע, דם טבורי ורפואה רגנרטיבית מהעולם: נמצא הגן שמשפיע על היווצרות תאי זרע

מנגנוני הפיקוח הבסיסיים של התמיינות תאי גזע נבדקו בזבוב הפירות דרוזופילה כמודל אורגניזם. החוקרים הצליחו להראות כיצד גן התפתחותי מיוחד ממשפחת Hox משפיע בתאי מין. תאים אלה אחראים להיווצרות הזרע. המדענים גילו כי פגיעה בתפקוד גן Hox הביאה לזרע בטרם עת מבחינת הגיל.

צוות בראשות פרופ' אינגריד לוהמן מאוניברסיטת היידלברג המרכז לאורגניזם, הצליח להראות כיצד גן התפתחותי מיוחד ממשפחת Hox אחראי להיווצרות זרע ונמצא.

מיקי שחם מוסיף כי רפואה רגנרטיבית או בשמה האחר – רפואת חידוש איברים, המכונה על ידי משרד הבריאות האמריקאי – NIH, "הדבר הגדול הבא ברפואה", מתייחסת בכלליות לטיפול המערב את השימוש של טסיות לתקן ולהאיץ תהליך את הריפוי הטבעי בגוף ולמנוע מרקמות נוספות ניוון הקשור במצבים רפואיים.

תאים סומטיים "לא בוגרים", יכולים להבשיל לסוגים שונים של תאים ובכך הופכים אותם לאחראיים לפיתוח של כל הרקמות והאיברים בגוף. הם גם מסוגלים לתקן תאים בוגרים פגועים. "התקדמות במחקר הרפואי הראתה כי תאי גזע יכולים לשמש לטיפול במחלות מסוימות. כדי למלא את ההבטחה של טיפול בתאי גזע, חשוב לגלות את הפונקציה של תאי הגזע המתאימים ולהבין כיצד הם פועלים עם הסביבה שלהם, כלומר, תאים ורקמות הסובבים אותם" מסבירה פרופ' לוהמן, העומדת בראש קבוצת הביולוגיה התפתחותית במרכז ללימודי האורגניזם (COS).

מיקרו סביבה זאת אשר מייצבת ומסדירה את פעילות התאים, נקראת נישת תאי גזע.

מיקי שחם מבהיר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע לטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה-רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, פרקינסון, שמיעה, אורתופדיה ועוד וחלקם נכנסו כבר לשימוש שוטף.

צוות המחקר של היידלברג חקר את הנישות באשך של זבוב הפירות. תאי הגזע בתאי המין מייצרים תאי בת המתפתחים לתאי זרע בוגרים. "במחקר שלנו, אנחנו רוצים לגלות את הטבע, אם בכלל, של מערכת היחסים בין תאי גזע ותאי מין והגן B".

פרופ' לוהמן מסביר עוד, כי עבד-B שייך למשפחה של גני התפתחותיים המכונים גני Hox. גני Hox אלה ששולטים על הפעילות של מספר רב של גנים אחרים שאחראים להתפתחות המוקדמת של האורגניזם.

על פי המחקר של הצוות, הגן עבד-B חיוני לתפקוד באשך דרוזופילה. אם עבד-B עובר מוטציה, תאי הגזע נמצאים שם מאבדים את מעמדם באשכים. זה פוגע בתפקוד שלהם, אשר בתורו גורם לתאי גזע בתאי המין להתחלק בצורה לא נכונה.

בזבובי הפירות למדו, שזה גרם להיווצרותם של תאי זרע בטרם עת. "הידע החדש שלנו של הפונקציה של עבד-B עוזר לנו להבין טוב יותר כיצד תהליכים אלה מוסדרים באורגניזמים שונים, לרבות בעלי חוליות," מסבירה אינגריד לוהמן.

המחקר מומן על ידי קרן מחקר גרמנית.

מדענים רפואיים וביולוגיים חוקרים את מנגנוני הפיקוח הבסיסיים ששולטים בהתחדשות העצמית וההתמיינות של תאי גזע.

אורגניזמים שונים כמו זבוב הפירות משמשים למחקר שלהם, שמטרתו פענוח העקרונות של שליטה בתאי גזע, במטרה ליישם אותם לצורות חיים גבוהות יותר ובסופו של דבר בבני האדם.

תוצאות מחקרו של פרופ' לוהמן וצוותו פורסמו בכתב העת Cell.

מיקי שחם ימשיך לעדכן את הקוראים בחידושים ותגליות מתחום תאי גזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש-איברים /רפואה-רגנרטיבית מהעולם - בפרט.

מימיו הראשונים בשנת 1988, הבעיה של התחום מציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה ביותר של איסוף טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית, אשר יכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה-התחדשותית /רפואה-רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי