מיקי שחם מביא דיווח מדעי-רפואי דיווח מחו"ל: טיפול תאי גזע לעיוורון

מיקי שחם מביא דיווח מדעי-רפואי דיווח מחו"ל: טיפול תאי גזע לעיוורון


חברת טכנולוגיה תאית מתקדמת (ACT) תחפש אישור לניסויים על בני אדם עבור הטיפול שלה לאובדן ראייה.


טיפול ניסיוני המשתמש בתאי גזע עובריים על מנת לטפל במחלות עיניים מתנוונות הוכח כבטוח ויעיל במחקרים על בעלי חיים, ועשוי להתחיל בניסויים על בני אדם בחודשים הקרובים אם הוא מקבל אישור ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). אם ניתן לו אישור, הטיפול יהיה הטיפול השני מבוסס תאי-גזע-עובריים שמתקדם לעבר ניסויים על בני אדם, והוא יהווה מקרה בחינה ליישומים נוספים של תאי גזע.






לחימה באובדן ראייה: התמונה המיקרוסקופית הזאת מראה חתך רוחב של הרשתית של עכבר עם מחלת עיניים מתנוונת אשר קיבלה השתלה של תאי רשתית אשר נלקחו מתאי גזע עובריים אנושיים. השכבה האמצעית של ירוק מנוקד מייצגת כמה שכבות של פוטורצפטורים, אשר התפתחו בתגובה להשתלה. חיות שלא טופלו איבדו את כל השכבות מלבד לאחת.


בעוד שמדענים ביצעו התקדמות ענקית בעזרת תאי גזע כדי לטפל במחלות אצל בעלי חיים, בחינת טיפולים ניסיוניים אלו אצל בני אדם מציבה כמה אתגרים ייחודיים. אחד הוא להוכיח שהתאים בטוחים: תאי גזע עובריים, אשר יכולים להתפתח לכל סוג רקמה בגוף, נושאים את הסיכון של יצירת גידולים. אתגר נוסף הוא האיום של דחייה חיסונית של התאים המושתלים; ברוב המקרים, הכרת תאים זרים תדרוש ממטופל לקחת תרופות חזקות לכל החיים על מנת לדכא את המערכת החיסונית, כמו במקרה של השתלות איברים. בשל סיבה זו, טיפולי תאי הגזע הראשונים התמקדו ע העין ומערכת העצבים, אתרים בעלי פריבילגיות חיסוניות לכאורה אשר לא חווים תגובה זו לתאים זרים. גרון, חברת ביוטכנולוגיה המבוססת במנלו פארק, קליפורניה, קיבלה אישור מה-FDA בינואר לניסוי לטפל במטופלים עם פציעות חמורות בעמוד השדרה עם תאים שנלקחו מתאי גזע עבוריים.


הטיפול העדכני ביותר למחלת עיניים, שפותח על ידי ACT, המבוססת בווסטר, מסצ'וסטס, משתמש בתאי גזע עובריים על מנת ליצור מחדש סוג של תא ברשתית אשר תומך בפוטורצפטורים הדרושים לראייה. תאים אלו, הנקראים אפיתליום פיגמנט רשתי (RPE), הם לרוב הראשונים שמתים בהתנוונות מקולרית קשורת-גיל ומחלות עיניים אחרות, אשר בתורם מובילים לאובדן ראייה. לפני כמה שנים, מדענים מצאו שתאי גזע עובריים יכולים להיות מקור לתאי RPE, ומחקרים עוקבים מצאו שתאים אלו יכולים לשחזר ראייה אצל עכברים הלוקים בהתנוונות מקולרית.


לפי מיקי שחם, בנק החיים, הטיפול המדובר בתאי גזע, הוא אחד מעשרות מחלות וטיפולים הנחקרים במסגרת רפואת חידוש האיברים והריפוי התאי. מהיות תאי גזע שמקורם בדם טבורי בעלי יכולת התמיינות לסוגים שונים של תאי גוף, עשויים גם הם לשרת השתלות חידוש איברים.


לפי מיקי שחם, ביוקורד בע"מ, במחקר עדכני שפורסם באינטרנט בכתב העת Stem Cells, חוקרים מ-ACT והאוניברסיטה למדעי הבריאות באורגון מראים שהטיפול תאי-גזע שלהם נותן יתרון ארוך טווח לבעלי חיים בעלי אובדן ראייה. ניסוי שני בחן את הבטיחות ארוכת הטווח של התאים אצל עכברים – דרישה חשובה למעבר לניסוי על בני אדם – ולא מצא ראיות לכך שהתאים גרמו לגידולים.


מיקי שחם – "בנק החיים" מוסיף, כי דם טבורי מהווה מקור טוב יותר ממוח עצם, שכן תאי גזע מדם טבורי ראשוניים יותר – אינם נושאים עדיין מערכת חיסונית וכן, בניגוד לתאי מוח עצם, תאי גזע מדם טבורי הינם בעלי יכולת להפוך לסוגים שונים של תאים בגוף.


על מנת לבחון את התועלתיות של השתלות התאים, החוקרים הזריקו תאי RPE שנלקחו מתאי גזע עובריים לתוך העיניים של חולדות עם פגם גנטי ב-RPE שלהן שגורם לראייה שלהן להתנוון באופן הדרגתי. לאחר שלושה חודשים, לרשתיות של החולדות שטופלו היו הרבה יותר פוטורצפטורים מאשר אלו של חולדות חולות שלא טופלו, והחיות שטופלו הצליחו טוב יותר בבחינות הראייה; עם זאת, הביצועים שלהם בבחינות ירדו עם הזמן. ההשתלות גם יכלו לשפר את הראייה במודל עכבר של מחלת סטארגארדט, מחלה נדירה אך חשוכת-מרפא שגורמת לעיוורון בשלב מוקדם בחיים.


רוברט לנזה, מדען ראשי ב-ACT, אומר שהמחקר הוא צעד חשוב לעבר הבאת הטיפול לניסויים קליניים, מכיוון שהוא כולל מחקרי בטיחות מפורטים יותר ומשתמש בתאים שיוצרו תחת תנאי הייצור הנוקשים שנדרשים ליישומים אנושיים. על מנת להבטיח את האיכות והעקביות של טיפולים תאיים, ה-FDA פרש קווי הנחייה נרחבים להכנת תאים ובחינתם לפתוגנים פוטנציאליים שיכולים לגרום למחלות. לנזה אומר שלאחר סיום מחקר זה ושני מחקרים אחרים על בעלי חיים תחת קווי ההנחיות, החברה תהיה מוכנה להגיש בקשה ל-FDA להתחיל ניסויים קליניים בחודשים הבאים.


לנזה מאמין שטיפול ה-RPE הוא יישום מוקדם מבטיח לטיפולי תאי גזע עובריים. לא רק שהוא נמנע מהבעיה של דחייה חיסונית, אלא התאים עצמם יחסית קלים ליצירה, מכיוון שתאים עובריים נוטים להתבדל ספונטנית לתאי RPE ויכולים בקלות להישמר במצב זה. "זה לבטח אחד מהטיפולים הראשונים המושלמים", אומר לנזה. חברת ACT תתמקד תחילה על מטופלים עם מחלת סטארגארדט, שהיא מחלה "יתומה" – מחלה נדירה ללא טיפול זמין אשר מוסמכת לתמריצי מיסים פדראליים לניסויים קליניים. לנזה מאמין שהטיפול צפוי לעבוד היטב בגלל שהרקמה התומכת שתאי RPE חייבים להתחבר אליה הינה עדיין חסרת כל פגע אצל מטופלים אלו. אוכלוסיית המטופלים הבאה תהיה אלו עם התנוונות מקולרית קשורת-גיל, מחלה נפוצה בהרבה שבה התנוונות הדרגתית של רקמה ברשתית מובילה לאובדן ראייה.


תומאס רה, נוירוביולוג באוניברסיטת וושינגטון אשר איננו מקושר לחברת ACT, מסכים שטיפול ה-RPE הוא מועמד מבטיח לתרגום טיפולי תאי-גזע-עובריים למרפאה. עם זאת, הוא מזהיר שהמחקר שפורסם ב-Stem Cells לא מספק את ה"הטבעה" שהוא ציפה לראות. למרות שההשתלות אכן שחזרו תפקוד חזותי בעין, היתרון לא תמיד נשמר עם הזמן אצל בעלי חיים.


רה אומר שטיפולים ניסויים אלו מסתמכים על ההנחה שתאים שנוצרו מתאי גזע עובריים יתפקדו כמו שותפיהם הנורמאליים. אבל התוצאות הלא-כל-כך-כוכביות מציעות שהתאים עשויים לא לייצג תחליף מדויק, הוא אומר. מדענים לא ידעו לבטח עד שהם יראו את ביצועי התאים בניסויים קליניים.


מיקי שחם – מומחה לתאי גזע, דם טבורי ובנקאות דם טבורי, מבעלי החברות האחיות בנק החיים וסיטוג'ן, ימשיך לעדכן את הגולשים בנושא תאי הגזע והדם הטבורי – בכלל, ורפואת חידוש איברים | רפואה התחדשותית | רפואה מחדשת | רפואה רגנרטיבית | Regenerative Medicine | Gene Therapy, העושה שימוש בתאי גזע שמקורם בדם טבורי ומקורותיהם האחרים - בפרט.


מיקי שחם, פיתח את טכנולוגיית ומכשיר הסיטוג'ן - הטכנולוגיה הראשונה בעולם באמצעותה ניתן לאסוף מספר תאי גזע מדם טבורי הגבוה משמעותית (בכ- 80%) שיכול לשרת גם:


·  השתלות לחולים מבוגרים ולא רק בילדים כפי המצב עד היום.


·  סדרות השתלות של רפואה רגנרטיבית / רפואת חידוש איברים, הדורשות מספר תאים גבוה.


·  טיפול במספר מחלות שונות במהלך החיים.


בארץ, הטכנולוגיה זמינה ללקוחות בנק החיים, בלבד.





מיקי שחם תאי גזע דם טבורי